Gloednieuwe Ehrenfestgarage op LBSP zorgt voor frisse bries

In het hart van het Leiden Bio Science Park is op woensdag 21 september de nieuwe Ehrenfestgarage geopend door de vice-voorzitter van het College van Bestuur van Universiteit Leiden, Martijn Ridderbos en Fleur Spijker, wethouder van gemeente Leiden. De parkeergarage moet zorgen voor een betere bereikbaarheid, leefbaarheid en toegankelijkheid van de campus en is een initiatief van de universiteit.

Het ontwerp van de parkeergarage is bijzonder: de gevel heeft de vorm van golvende lamellen, die een frisse bries door het Hollandse riet illustreren. Het ontwerp zorgt voor een natuurlijke ventilatie en heeft 1089 zonnepanelen op het dak. Daarmee past de Ehrenfestgarage bij de ambitie van de universiteit om duurzaamheid en het welzijn van alle studenten en medewerkers van het LBSP te bevorderen. ‘Als hier in een Entreegebied straks een bruisende woonwijk staat met ook winkels, horeca en andere voorzieningen, zal dat zorgen voor een verhoging van de leefbaarheid in dit deel van het LBSP: minder verkeerstress en meer frisse lucht met veel meer ruimte voor groen in plaats van parkeerplaatsen’, aldus Martijn Ridderbos bij de opening.

De garage is niet alleen bedoeld voor werknemers en bezoekers van bedrijven op het park, maar ook voor omwonenden. Omdat de garage 24 uur per dag toegankelijk is, kunnen de plekken dubbel gebruikt worden, overdag door de werknemers en 's avonds door bewoners. Daarmee wordt de ruimte efficiënt benut. De garage heeft ruimte voor 686 auto's, met ruimte voor uitbreiding in de toekomst als dit nodig blijkt. Ook is aan de milieubewuste chauffeur gedacht. Op de begane grond zijn acht laadpalen geplaatst, waar men via een aparte ingang de auto van nieuwe elektriciteit kan voorzien.

Niet alleen de parkeergarage is nieuw, ook heeft de universiteit gezorgd voor nieuwe informatiezuilen op het LBSP. Deze zuilen tonen informatie over de ontwikkelingen op het LBSP, zoals evenementen en ontwikkelingen in het onderwijs en musea. Daarnaast zullen de zuilen een inkijkje geven in wat er allemaal precies gebeurt in de lifesciences-bedrijven, en een stukje geschiedenis zal getoond worden.

De Ehrenfestgarage en de informatiezuilen passen in het plan van de Universiteit Leiden om, samen met de gemeenten Leiden en Oegstgeest, het park aantrekkelijker en toegankelijker te maken. Het innovatiedistrict moet daarnaast een plek worden voor interactie, recreatie en huisvesting, waarbij duurzaamheid belangrijk is. Ook wethouder Fleur Spijker is blij met de komst. 'Voor een goede bereikbaarheid van het LBSP is de Ehrenfestgarage heel belangrijk. De ontwikkeling van dit innovation district trekt immers bedrijvigheid aan uit binnen- en buitenland. Werknemers, leveranciers, en omwonenden kunnen hier, aan de rand van het Bio Science Park, straks hun auto kwijt om het laatste stukje van hun reis te voet af te leggen. Dat willen we het elders in de stad ook graag. Zo blijft Leiden schoon, veilig en voor iedereen bereikbaar.'

Naast de parkeergarage en informatiezuilen zijn er momenteel meer projecten in aanbouw om deze visie te realiseren. Voorbeelden zijn het Campusplein, wat een groene ontmoetingsplek voor medewerkers, studenten en inwoners moet worden, en een nieuw sport- en tentamencentrum.

De parkeergarage is vanaf 21 september geopend.

Foto: Bouwbedrijf Aan de Stegge Twello B.V.

Vlnr: Fleur Spijker (wethouder Gemeente Leiden), Joek Kruiderink (projectmanager gebiedsontwikkeling LBSP) en Martijn Ridderbos (vicevoorzitter Universiteit Leiden) bij de opening van de Ehrenfestgarage. Foto: Monique Shaw