Van zonnepanelen tot tafels van oude jassen: universiteit opent deuren op Open Monumentendagen

De Leidse Open Monumentendagen op 10 en 11 september staan in het teken van duurzaamheid. Op vier universitaire locaties vertellen gidsen over de geschiedenis van de gebouwen en hoe zij gerenoveerd zijn. En er is een primeur: er zijn ook rondleidingen in gebarentaal.

De universiteit beschikt over zowel eeuwenoude gebouwen als fonkelnieuwe panden. Met aanpassingen zoals het gebruik van gerecyclede materialen, slimme isolatie en zonnepanelen op de daken worden de gebouwen de laatste jaren duurzamer gemaakt. Tijdens de monumentendagen zijn vier locaties te bezichtigen: het Academiegebouw, de Hortus botanicus, de Oude Universiteitsbibliotheek en het recentelijk gerenoveerde Arsenaal.

Academiegebouw

Deze voormalige kloosterkerk aan het Rapenburg is al sinds 1581 het onderkomen van de universiteit. In die ruim vier eeuwen onderging het gebouw vooral aan de binnenkant diverse transformaties. Als je dit weekend langskomt, hoor je meer over die bijzondere geschiedenis en de belangrijkste renovaties. Let op: op zondag 11 september is er in het Academiegebouw en de Hortus botanicus voor het eerst ook een rondleiding in de Nederlandse gebarentaal. Voor deze rondleiding is een reservering nodig.

Open za 12 -17 u, zo 10 -17 u/ Deels alleen met rondleiding / Houd rekening met wachttijd / Inloopconcerten Leidse koren zie Programma -> Muziek  / Zo 13 u rondleiding met gebaren.

Hortus botanicus

Achter het Academiegebouw ligt de Hortus botanicus Leiden, de oudste botanische tuin van Nederland. Onderzoekers stichtten in 1590 een medische tuin voor onderwijs en onderzoek. Sindsdien heeft de Hortus een indrukwekkende collectie opgebouwd, variërend van eeuwenoude bomen tot talloze bolgewassen en tropische bloemen. Om deze kostbare collectie planten en bloemen te huisvesten, zijn in de loop der jaren verschillende kassencomplexen aangelegd die tien jaar geleden grootscheeps duurzaam gerenoveerd werden.

Za 10 -18 u, zo 10 -18 u Tuin open / Open Monumentendagen Kidsactiviteiten en stempelpost Kidsgids za en zo 12-16 u / za 11 u en Zo 11 u en 15 u inloop- rondleidingen (reserveren noodzakelijk (max 20 p) via hortusleiden.nl / Zo van 11-14 u

Oude Universiteitsbibliotheek

Schuin tegenover het Academiebouw, op Rapenburg 70, staat de Oude Universiteitsbibliotheek. Lange tijd deed het pand dienst als bibliotheek, maar tegenwoordig is dit het onderkomen van  het college van bestuur en diverse centrale afdelingen. Het achterste deel van dit statige gebouw is een voormalige kapel uit de 15e eeuw en hier stond zelfs een tijd lang het anatomisch theater waar medici lijken ontleedden in dienst van de wetenschap. Het hoofdgebouw aan de Rapenburgzijde is recenter en werd in 1927 voltooid. Een van de nieuwste duurzame veranderingen is de voortuin: in plaats van een strakke grasmat is er dit jaar een biodiverse tuin aangelegd met verschillende planten die bijen en andere insecten aantrekken.

Open za 12 -17 u, zo 10 -17 u / Hal en tuin open / Zaal op 1e verdieping alleen toegankelijk met rondleiding / Houd rekening met wachtrij / Inloopconcerten Leidse koren

De gerenoveerde binnenruimte van het Arsenaal tijdens de heropening van het gebouw.

Arsenaal

Het Arsenaal was oorspronkelijk een kazerne en werd gebouwd in 1818. Dit massieve bouwwerk aan het Arsenaalplein had aanvankelijk een open binnenplaats. Eind jaren ’70 van de vorige eeuw werd de kazerne gesloten. Na een grondige verbouwing nam de voorloper van de Faculteit Geesteswetenschappen het gebouw in 1981 in gebruik. De laatste jaren is ook dit gebouw duurzaam gerenoveerd. Zo is het pand beter geïsoleerd, is het dak voorzien van 170 zonnepanelen en is er veel gebruikgemaakt van gerecyclede materialen. Met een enkele knipoog naar het verleden: de tafels in de common room en in de vergaderzaal zijn gemaakt van oude militaire jasjes.

Open za 12 -17 u, zo 10 -17 u / Alleen toegankelijk met rondleiding / Houd rekening met wachttijd / Begane grond toegankelijk voor rolstoel, zolder helaas niet