Drie Leidse wetenschappers krijgen ERC Synergy Grant

De Leidse wetenschappers Arjen Doelman, Tom Huizinga en Manfred Wuhrer hebben een ERC Synergy Grant gekregen van miljoenen euro’s. Het gaat om onderzoeken om te voorkomen dat kantelpunten in ecosystemen worden bereikt en om reuma de wereld uit te helpen.

De Synergy Grants zijn subsidies voor senior onderzoekers die interdisciplinair onderzoek doen. Onderzoeksvoorstel moeten nieuw, origineel en baanbrekend zijn.

Van savanne naar woestijn

De Leidse hoogleraar Toegepaste Analyse Arjen Doelman heeft samen met Max Rietkerk (Universiteit Utrecht), Ehud Meron (Ben-Gurion University of the Negev) en Isla Myers-Smith (University of Edinburgh) een ERC Synergy Grant van tien miljoen euro ontvangen voor het project Resilience. In dit project onderzoeken zij of en hoe voorkomen kan worden dat kantelpunten in ecosystemen worden bereikt. En of ze omzeild kunnen worden door ruimtelijke processen en de vorming van ruimtelijke patronen.

Kantelpunten zijn situaties waarin schade aan ecosystemen een drempel overschrijdt, zodat dramatische en onomkeerbare veranderingen optreden. Deze schade is vaak een gevolg van klimaatverandering door menselijk toedoen. Op grote schaal kunnen kantelpunten ervoor zorgen dat savannes omslaan in woestijnen en toendra's veranderen in bossen, met nog meer klimaatverandering tot gevolg. In het onderzoek werken disciplines als ecologie, wiskunde, natuurkunde, informatica en data science samen.

Lees meer over het onderzoek in een interview met Arjen Doelman.

Reuma voorkomen

Hoogleraar Reumatologie Tom Huizinga en hoogleraar Proteomics en Glycomics Manfred Wuhrer van het LUMC krijgen tien miljoen euro voor hun project GlycanSwitch: Glycans as Master Switches of B Cell Activity in Autoimmunity. Ze delen de subsidie met Salome Pinho (Universiteit Porto) en Gordan Lauc (Genos en Zahreb University).

Met hun onderzoek hopen de onderzoekers reuma, een chronische ontsteking van de gewrichten, de wereld uit te helpen. Ze bouwen voort op hun ontdekking dat patiënten met reuma, in de jaren voordat ze symptomen krijgen, versuikerde antistoffen in hun bloed hebben. Als de fabriekjes die deze antistoffen maken worden geremd, kan reuma in theorie worden voorkomen.

Voor het onderzoek werken experts op het gebied van reuma, immunologie en functies van structuur en suikergroepen samen. Lees meer over het project in een interview met Huizinga en Wuhrer.

Bannerfoto: Ngorongoro Crater in Tanzania, een savanne. Foto via Unsplash.