De postkoloniale podcast: Arnoud Arps en de verbeelding van koloniaal geweld

In 'De postkoloniale podcast' gaan Rick Honings, Scaliger-hoogleraar, en Coen van ’t Veer, docent-onderzoeker, van de Universiteit Leiden in gesprek met prominente onderzoekers en schrijvers over hun werk in relatie tot het koloniale verleden. Centraal staat de vraag in hoeverre het onderzoek naar (post)koloniale literatuur kan bijdragen aan de verwerking van het koloniale verleden. In deze aflevering spreken zij met mediawetenschapper Arnoud Arps over de verbeelding van koloniaal geweld.

Een voorbijgangster geeft eerste hulp aan een gewonde vrijheidsstrijder, die midden in Batavia een aanslag met een handgranaat pleegde, 1947. Collectie UB Leiden/KITLV 25317

Het koloniale verleden van Nederland staat volop in de belangstelling. In 2020 was het vijfenzeventig jaar geleden dat Indonesië onafhankelijk werd; twee jaar later bood premier Rutte ‘diepe excuses’ aan voor het structureel geweld dat in de dekolonisatieoorlog was gebruikt. In De postkoloniale podcast komen prominente onderzoekers en schrijvers aan het woord en praten we over hun onderzoek/werk in relatie tot het koloniale verleden. Centraal staat de vraag in hoeverre het onderzoek naar (post)koloniale literatuur kan bijdragen aan de verwerking van het koloniale verleden.

Koloniaal geweld

De laatste jaren wordt steeds vaker de nadruk gelegd op de schaduwkanten van het Europese kolonialisme. In 2022 werd het grote onderzoeksprogramma Onafhankelijkheid, dekolonisatie, geweld en oorlog in Indonesië, 1945-1950 (ODGOI) afgerond. Dat geweld een essentieel onderdeel was van iedere vorm van kolonialisme, is tegenwoordig algemeen bekend. Natuurlijk was er frontgeweld: er werd strijd geleverd om gebieden te koloniseren of onder controle te brengen. Daarbij werden vaak moderne wapens ingezet tegen een in technologisch opzicht onderontwikkelde tegenstander. Maar er was ook sprake van alledaags geweld, zoals uitsluiting, lijfstraf en (seksuele) uitbuiting.

Koloniaal geweld had daarnaast een symbolische dimensie: het was bedoeld om de inheemse bevolking in politieke zin te marginaliseren. Het werd ingezet om macht te verwerven over andere mensen en hen vanuit een besef van raciale en culturele superioriteit te overheersen. Het is opvallend dat koloniaal geweld in de literatuur en in films vaak wordt verhuld. Wat is daar de reden voor en hoe moeten we ermee omgaan?

Coen van ’t Veer, Rick Honings, podcastmaker Tatum Meijer en Arnoud Arps

Arnoud Arps

Arnoud Arps is als mediawetenschapper verbonden aan de Universiteit van Amsterdam en de Universiteit Leiden. Hij hoopt in het voorjaar van 2023 te promoveren op een proefschrift waarin Indonesische films over de dekolonisatieperiode centraal staan, en hij publiceert daarnaast over Indische en Indonesische literatuur.

NWO Vidi-project

De postkoloniale podcast is een initiatief van Rick Honings en Coen van ’t Veer. Beiden zijn redacteur van de in 2021 verschenen literatuurgeschiedenis De postkoloniale spiegel. De Nederlands-Indische letteren herlezen en van het wetenschappelijke tijdschrift Indische Letteren. De podcast komt voort uit het door Rick Honings geleide NWO Vidi-project Voicing the Colony. Travelers in the Dutch East Indies, 1800-1945.

Afleveringen

De afleveringen worden gepubliceerd op De postkoloniale podcast, het kanaal van Universitaire Bibliotheken Leiden. Er verschijnen dit seizoen zes afleveringen en elke maand verschijnt een nieuwe aflevering. De afleveringen kunnen nu worden beluisterd via de volgende platforms:

•    Soundcloud
•    iTunes