Prins 2023
Chris Gorzeman - Chris Gorzeman

PRINS is weer terug: 'Ik ben trots op wat we hebben bereikt'

Na twintig weken hard werken hebben derdejaarsstudenten International Studies het consultancytraject 'Practising International Studies' (PRINS) afgesloten met de presentatie van hun belangrijkste onderzoeksresultaten en adviezen aan de betrokken organisaties. Wij waren uitgenodigd om de presentaties bij te wonen namens de International Development Law Organization (IDLO).

PRINS heeft als doel studenten te leren hoe ze hun academische vaardigheden in de praktijk kunnen brengen. In teamverband gaan ze aan de slag met een adviesvraagstuk van een internationale organisatie. De organisatiepartners variëren van RaboResearch tot het Ministerie van Buitenlandse Zaken en de International Development Law Organization (IDLO).

IDLO is een wereldwijde intergouvernementele organisatie die zich uitsluitend richt op het bevorderen van de rechtsstaat om vrede en duurzame ontwikkeling te bevorderen. Een van haar strategische doelstellingen is het bestrijden van gendergerelateerd geweld in al zijn vormen. Hier kwamen de studenten van International Studies in actie. Het project richtte zich op het verbeteren van de toegang tot de rechter voor jonge vrouwen en adolescente meisjes in gevallen van online gendergerelateerd geweld. 'Het consultancyproject was zeker een uitdaging, maar ik ben superblij met de vooruitgang die we hebben geboekt,' zegt student Max Adams.

Trots op de prestaties

Student Maud Bouter kijkt ook met een tevreden gevoel terug op de afgelopen maanden. 'Ik ben vooral heel trots op hoe we allemaal hebben samengewerkt en wat we uiteindelijk hebben bereikt,' zegt Maud. De studenten geven toe dat het proces niet altijd gemakkelijk was. 'In het begin was het moeilijk om met een grote groep mensen bij te dragen aan een project met zoveel verschillende elementen,' legt Max uit.

Maar uiteindelijk zijn ze blij dat ze deze obstakels hebben overwonnen. 'Als subgroepleider was het mijn taak om de communicatie te coördineren. Ik heb de afgelopen maanden echt leren samenwerken,' zegt Maud. Max is het meest trots op het pitchen van het advies aan IDLO. 'Het was lang geleden dat ik voor een publiek had gesproken, dus het was voor mij een herbevestiging dat ik goed kan presenteren in het openbaar.'

Teodora Muis-Gaidyte

Vriendelijke teamspelers

Docent en onderzoekscoach Teodora Muis-Gaidyte benadrukt ook dat de studenten reden hebben om trots te zijn op hun prestatie. 'Ze moesten een uitgebreid rapport maken over een belangrijk onderwerp met mensen uit verschillende disciplines en benaderingen. Dat was een uitdaging, dus ik ben trots op wat ze de afgelopen maanden hebben bereikt,' zegt ze. 'De studenten hebben niet alleen doorgezet dankzij hun werkethiek, maar ook door een vriendelijke teamspeler te zijn. Vandaag was een eerbetoon aan dit teamwork.'

Stefania Kafka

Verfrissend perspectief

Het harde werk wierp zijn vruchten af, zegt Stefania Kafka, Gender and Law Associate bij IDLO. 'Ik was onder de indruk van de diepgaande verslagen die de studenten maakten. Het was verfrissend om een ander perspectief op de kwestie te krijgen. Ze lieten ons zien dat er veel veelbelovende praktijken, benaderingen en initiatieven zijn om online en door technologie gefaciliteerd gendergerelateerd geweld aan te pakken, te beperken en te voorkomen. Dit onderzoek is erg nuttig en ik zie het nu al als een geweldige bron voor ons werk,' vertelt Kafka.