3 October University in een nieuw jasje: de WetenschapsWarenMarkt

Het stikstofprobleem oplossen, een regeneratiereis maken of meedoen aan psychologisch onderzoek: ontdek het tijdens de vernieuwde 3 October University, de WetenschapsWarenMarkt.

De Leidse universiteit en het Leidens Ontzet op 3 oktober hebben een bijzondere band: als dank voor het heldhaftige optreden van de Leidenaren tijdens de bezetting door de Spanjaarden deed Willem van Oranje de stad na de bevrijding de universiteit cadeau. Daarom organiseert de Universiteit Leiden al negen jaar de 3 October University om kennis te delen en de universiteit en de Leidse bewoners met elkaar te verbinden.

Tot vorig jaar bestond de 3 October University uit een lezingenreeks in het Van der Werffpark. Maar na acht jaar is het tijd voor iets nieuws. ‘We willen het publiek meer bij de wetenschap betrekken en mensen de kans geven in gesprek te gaan met onze onderzoekers’, vertelt Marieke Epping, adviseur wetenschapscommunicatie.

Daarom biedt de 3 October University dit jaar een heel interactief programma, boordevol activiteiten met en over wetenschap. De Universiteit Leiden organiseert dit wederom in samenwerking met studentenvereniging LVVS Augustinus. Samen zorgen zij voor een markt vol met kraampjes met feitjes, wetenschappelijke spellen en interactieve rondleidingen. Bezoekers kunnen bijvoorbeeld meedoen aan een echt psychologisch onderzoek in het Psychologie Lab op Wielen. Hier wordt onderzocht wat er met jouw lichaam gebeurt als je een connectie met iemand voelt.

'We willen het publiek meer bij de wetenschap betrekken en mensen de kans geven in gesprek te gaan met onze onderzoekers.'

Ook kun je een stadswandeling maken, langs plekken die de verbinding tussen Leiden en Afrika tonen. Wist jij bijvoorbeeld dat in 1742 een zwarte man uit Ghana in het Leidse Academiegebouw promoveerde op een boekje over slavernij? Of dat Nelson Mandela een eredoctoraat heeft ontvangen van de Leidse universiteit?

Daarnaast is het mogelijk om op regeneratiereis te gaan. Regeneratie houdt in dat het lichaam zichzelf weer heelt. Denk bijvoorbeeld aan een hagedis die zijn staart gewoon zelf weer kan laten groeien nadat hij het heeft laten vallen om een vijand af te leiden. We kunnen regeneratie gebruiken om mensen beter te maken. Kom zelf ontdekken hoe dit werkt!

Of kun jij laten zien hoe je de stikstofcrisis kunt oplossen? Tijdens het spel NitroGenius moeten jij en je medespelers samenwerken om de hoeveelheid stikstof terug te dringen. Lukt het jullie om het doel te halen voor 2030?

Dit en nog veel meer ontdek je tijdens de 3 October University. Zien wij jou op 3 oktober tussen 11 en 13 uur?