Universiteit Leiden

nl en
Medewerkerswebsite Sociale Wetenschappen

Mentor-tutorsysteem

Op deze pagina vind je meer informatie over het mentor-tutorsysteem van Universiteit Leiden. Wat is het? Wat zijn de doelen? Waar kun je als mentor, tutor of coördinator terecht voor meer informatie en lesmaterialen?

Over het mentor-tutorsysteem

Het mentor-tutorsysteem vangt eerstejaars studenten op tijdens de eerste periode van hun studie. Academisch succes en het welzijn van eerstejaars studenten staan centraal. Via kleinschalige, inclusieve bijeenkomsten onder begeleiding van een studentmentor (en soms een docent-tutor) biedt het systeem flexibele begeleiding, afgestemd op de behoeften per faculteit. Elke faculteit heeft eigen coördinatoren. Binnen de universiteit wordt voor deze rollen niet altijd dezelfde terminologie gebruikt, zie daarvoor de PDF definities mentor-tutorsysteem.

Doelen van het mentor-tutorsysteem

De universiteit vindt het belangrijk dat eerstejaars studenten binnen hun opleiding goed opgevangen worden en zich thuis voelen. Het mentor-tutorsysteem richt zich op een eerste kennismaking, sociale verbondenheid en je weg kunnen vinden in de universiteit. Het systeem is uitgewerkt in een programma waarin drie pijlers centraal staan: ‘binding’, ‘bildung’ en ‘wegwijs’. Naast dit programma kan een opleiding het mentoraatprogramma aanvullen met opleidingspecifieke thema's.

  • Binding: vertrouwd maken met de wereld van de universiteit, opleiding en medestudenten;
  • Bildung: ontwikkelen academische en intrapersoonlijke vaardigheden en geven van toekomstperspectief;
  • Wegwijs: kleinschalige, veilige setting bieden waarin studenten hun weg vinden binnen het studieprogramma, de universitaire systemen en voor extra ondersteuning.
Het mentor-tutorsysteem richt zich op een eerste kennismaking, sociale verbondenheid en je weg kunnen vinden in de universiteit. Het systeem is uitgewerkt in een programma waarin drie pijlers centraal staan: ‘binding’, ‘bildung’ en ‘wegwijs’.
Het mentor-tutorsysteem richt zich op een eerste kennismaking, sociale verbondenheid en je weg kunnen vinden in de universiteit. Het systeem is uitgewerkt in een programma waarin drie pijlers centraal staan: ‘binding’, ‘bildung’ en ‘wegwijs’.

De thema’s binding, bildung en wegwijs zijn vertaald naar 15 leerdoelen, samengebracht in een zelfchecklist. Hiermee kan een opleiding bepalen in hoeverre alle doelen aan bod komen in de opleiding. Daarnaast zijn er competentieprofielen voor student-mentoren en docent-tutoren beschikbaar.

Betrokkenen bij het mentor-tutorsysteem

Er zijn verschillende doelgroepen die een rol spelen binnen het mentor-tutorsysteem. Voor elk van deze doelgroepen zijn digitale omgevingen beschikbaar, met beschikbare lesmaterialen en relevante trainingen. Al deze materialen kunnen ingezet worden om vorm te geven aan het mentoraat. Hieronder kun je per doelgroep doorklikken naar meer informatie over het bijpassende aanbod.

Ik coördineer het mentoraat
Ik ben een docent-tutor
Ik ben een student-mentor

Meer informatie

Heb je vragen over het mentor-tutorsysteem binnen jouw faculteit? Vraag het je facultaire coördinatoor. Voor andere vragen neem je contact op via mentoraat@sea.leidenuniv.nl.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.