Universiteit Leiden

nl en

Trainingsmogelijkheden

We willen docentontwikkeling op het gebied van diversiteit en inclusie graag faciliteren door gespecialiseerde trainingsmogelijkheden.

De praktische tools en hands-on training ondersteunt docenten en tutoren in het creëren van een inclusieve leeromgeving, waarin zowel studenten als docenten zich gerespecteerd voelen, ongeacht hun etniciteit, religie, gender, seksuele oriëntatie, beperking, leeftijd of sociaaleconomische achtergrond.

Voorbeelden van trainingsmogelijkheden zijn:

BKO-module Inclusief Onderwijs: Docenten komen in hun lespraktijk een grote verscheidenheid aan studenten tegen, elk met hun eigen geschiedenis, persoonlijkheid en uitdagingen. De vraag is hoe je rekening kunt houden met al die verschillen met de intentie zoveel mogelijk studenten te bereiken. In deze training wordt aandacht geschonken aan de pedagogiek, gericht op het bereiken van en rekening houden met deze diversiteit.

BKO-module Inclusief Onderwijs – Making the Change: This follow-up module will focus on implementing changes in the curriculum of your program. The intended learning outcomes of the study program, and learning outcomes of individual courses will be taken as a starting point. Based on theory, literature searches and discussions with students and peers you will work out a plan with specific actions to implement in curriculum.

Masterclass Diversity & Inclusion: Masterclass (2x4hrs) offered by dr. Baukje Prins on how to deal with challenges related to diversity and inclusion in one’s classroom. Various topics are explored, such as the perspectives of superdiversity and intersectionality, the use and abuse of notions of culture and identity, discussions on ‘race’ and racism, and the relevance and pitfalls of wokeness and privilege checking. The training consists of lectures and interactive workshops, linking theoretical insights with guidelines for educational practice, of watching and discussing a thought provoking documentary on racism, and working through real-life classroom situations.

Safe space: Interactieve training die praktische tools en kennis biedt over het creëren van een veilige leeromgeving en hoe hierin met emoties en conflictsituaties.

Inclusive Pathway Training: The Inclusivity Pathway Training (IPT) is designed to assist in the development of skills necessary to facilitate inclusive learning situations and or working environments, whether they be one-on-one, in a group, on the work floor, personal, or in the classroom. It aims to build people’s confidence in using basic skills and is based on the premise that the majority of interventions of inclusion work inform the “what”, but not necessarily the “how”.

Implicit Bias: Implicit bias is een term die gebruikt wordt voor onbewuste vooroordelen. Iedereen heeft associaties en voorkeuren (of aversies), zonder zich daarvan bewust te zijn. In dit trainingsprogramma onderzoek je hoe implicit bias invloed kan hebben op je begrip voor anderen en op de beslissingen die je neemt op de werkvloer. Je leert technieken te ontwikkelen om  het effect van deze vooroordelen te verminderen in bijvoorbeeld de omgang met studenten.

Active Bystander: Pesten, (seksuele) intimidatie, beledigen en andere vormen van onbetamelijk gedrag dragen bij aan het verzieken van een cultuur. Dit soort gedrag kan stress, angst en mentale problemen veroorzaken. Deze innovatieve en prijswinnende training geeft medewerkers handvatten om onacceptabel gedrag te bestrijden, ook het gedrag dat in de loop van de tijd genormaliseerd is.

Heb je interesse om deel te nemen aan een van deze trainingen? Informeer gerust naar de mogelijkheden via divers-inclusief@hum.leidenuniv.nl

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.