Universiteit Leiden

nl en

Onderwijs op afstand

Online onderwijs wordt ook wel onderwijs op afstand, of remote teaching genoemd. Hoe maak je optimaal gebruik van onderwijs op afstand?

Klik op de onderwijsvormen voor tips en tricks.

Er zijn twee vormen van online colleges: synchroon waarbij studenten op hetzelfde moment meekijken of asynchroon door je college vooraf op te nemen. 

Ondanks dat het gemakkelijker is om je oorspronkelijke college in de collegezaal ook op afstand synchroon/live te geven, is dat niet altijd de meest effectieve manier. Asynchroon college geven kent vele voordelen en is daarom het overwegen waard. 

Synchroon college geven

Synchroon/live college geven heeft als voordeel dat je directer contact hebt met studenten en bijvoorbeeld direct vragen kunnen stellen en beantwoorden, maar het is voor beide partijen intensief en je bent afhankelijker van de techniek. 

Tips & tools synchroon

  • Stel vragen of geef opdrachten met behulp van tools zoals Kaltura quizzes of Wooclap om te zorgen voor interactie. Dit verlaagt de drempel voor studenten om te reageren, waardoor een groot deel van de groep die normaal niet hardop antwoord zou geven, nu wel zal reageren.
  • Las pauzes in.
  • Gebruik Kaltura Live Room of microsoft teams 
  • Spreek uit wat je verwacht van studenten: hoe je vragen wilt ontvangen van studenten, of je wilt dat ze video aanzetten etc.

Asynchroon college geven

Bij asynchroon onderwijs kunnen studenten leren op verschillende momenten. Ze hoeven niet op specifieke tijden online te zijn om het college te volgen. Daarnaast is het vaak minder intensief voor de docent om te maken en voor de student om te volgen dan synchroon college. 

Tips & tools asynchroon

  • Breek je oorspronkelijke hoorcollege op in kleinere onderwerpen en focus op één onderwerp per video.
  • Je gebruikt video omdat je informatie over wilt brengen met beeld en geluid. Denk daarom goed na over wat je het beste kunt laten zien. Schermopnames (met of zonder jezelf erbij) kun je maken met Kaltura Capture, geanimeerde video’s maak je met Powtoon, opnames op locatie kun je maken met een webcamset of in de studio.
  • Maak je video interactief met een quiz of vragen om een discussie op gang te brengen (bijvoorbeeld dmv Feedbackfruits, Kaltura interactieve video of een quiz/discussion in Brightspace.
  • Geef altijd de mogelijkheid om vragen te stellen bij een video, bijvoorbeeld via een discussion of Feedbackfruits in Brightspace.
  • Gebruik goede video’s van jezelf en anderen (bijvoorbeeld van MOOCS) om tijd te besparen.
  • Gebruik de video toolkit om zelf aan de slag te gaan met het opnemen van video’s.

In een online werkgroep gaan studenten actief aan de slag met de kennis die ze hebben opgedaan.

Om gebruik te maken van de interactie tussen studenten, vinden online werkgroepen synchroon plaats. De instructie voor de online werkgroep kan natuurlijk ook opgenomen worden en als voorbereiding worden gevraagd. Gebruik break-out rooms in Kaltura live room om studenten in kleinere groepjes te laten samenwerken. 

Tips en tools

  • Wees duidelijk wat je verwacht van studenten: hoeveel tijd er is voor een onderdeel, wanneer ze terug verwacht worden, wanneer ze pauze kunnen nemen en wat van ze wordt verwacht bij terugkomst in de algemene room (bv presenteren van een slide).
  • ‘Loop’ als docent bij de verschillende break-out rooms langs, net als dat je op locatie zou doen (kaltura live room).
  • Wat wil je bereiken met de online werkgroep? Je kunt verschillende activerende werkvormen toepassen in een online werkgroep. Advies over welke werkvorm past bij jouw onderwijs? Neem dan contact op met ons op via seeds@science.leidenuniv.nl 
  • Wil je dat de groepjes studenten ook buiten de werkgroep gemakkelijk kunnen samenwerken? Overweeg dan om Microsoft Teams te gebruiken.

Naast online colleges, video’s en werkgroepen, bestaat je onderwijs ook uit literatuur, opdrachten en ander lesmateriaal. Deze materialen bied je aan via Brightspace

Tips & tools

  • Hanteer een week-of thematische indeling in je Brightspace cursus, waarin alles staat voor die week: bijvoorbeeld de link naar het online college, de extra kennisclips, de literatuur en de opdracht waar de student iets moet uploaden. Zo weet de student wat er elke week van de student verwacht wordt. Raadpleeg de Brightspace training voor meer informatie.
  • Elk jaar weer dat onderwerp dat je 10 keer uit moet leggen? Of die ene vraag die terugkeert? Of dezelfde fout die wordt gemaakt in het tentamen? Overweeg om hier een video ('kennisclip') of e-learning module over te maken; deze tijdsinvestering zul je later terugverdienen. Neem contact met ons op voor advies op maat. 
  • Heb je leerdoelen – activiteiten en opdrachten die te maken hebben met (academische) vaardigheden (schrijven, onderzoeken samenwerken etc.)? Neem dan een kijkje op het Science Skills Platform. Hier vind je online modules en materialen voor allerlei vaardigheden die je als docent gemakkelijk in je onderwijs kunt inzetten.
  • Studenten kunnen, ook online, veel van elkaar leren. Laat ze bijvoorbeeld online een opdracht inleveren en peer-feedback geven of een discussie voeren. Kijk hier voor meer informatie over samenwerkend leren.

Eén van de grootste uitdagingen van het noodgedwongen onderwijs op afstand is het toetsen. Kies je voor een andere toetsvorm dan je in eerste instantie gepland had of blijf je bij je originele plan? 

Raadpleeg deze website met een uitgebreide handleiding over digitaal toetsen en informatie over proctoring, vraag ons om advies via seeds@science.leidenuniv.nl of deel je vraag in onze teaching@science community.

Tips & tools

  • Voor tentamens die studenten online (thuis) moeten maken raden we het toetsplatform van Ans Delft aan, maar je kunt daar ook Brightspace voor gebruiken.
  • Voor digitale tentamens in het Universitair SportCentrum (USC) is Ans de enige optie. 
  • De Help-pagina’s van Ans bieden veel informatie over het gebruik van Ans, maar we hebben een docentenhandleiding gemaakt met iets meer dan alleen de technische informatie. De meest recente versie daarvan vind je altijd op Teaching@Science, onze community in Teams.
Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.