Social media
Het gebruik van social media is een leuke manier om in contact te komen met anderen, of op de hoogte te blijven van nieuws en ontwikkelingen. Het is een uitstekende manier om te laten weten wat je bezighoudt en te horen waar anderen mee bezig zijn. Maar er zitten ook mindere kanten aan social media: er is desinformatie, trollen, respectloze reacties of zelfs misbruik van data zoals foto’s.
Elke student of medewerker van de Universiteit Leiden is een soort ambassadeur van de universiteit. Daarom moedigt de universiteit het gebruik van social media door hen aan, en beschermt hun vrijheid van meningsuiting ook online, indachtig ons motto Praesidium Libertatis. Maar dat komt met een grote verantwoordelijkheid voor onze studenten en medewerkers, om ook online de waarden van onze academische gemeenschap na te leven.
Acht gouden tips voor social media
Gebruik onze gouden tips om het positieve uit social media te halen.
-
Wees nauwkeurig, integer en eerlijk
Zorg dat feiten kloppen en vermeld de bron. Ben je academicus? Dan ben je dat online ook en zul je daar op worden afgerekend. Als je een fout maakt, geef het dan ruiterlijk toe en maak zo nodig excuses. -
Respecteer je publiek
Denk na voordat je iets online zet. Blijf respectvol en fatsoenlijk, ook in discussies. Houd een open blik voor perspectieven en meningen die verschillen van die van jezelf -
Wees trots op de universiteit
Maar spreek nooit namens de universiteit. Gebruik geen officiële logo’s op je privéaccount. -
Wees je bewust van aansprakelijkheid en privacy
Hou rekening met auteursrecht. Verspreid geen informatie over of foto’s van individuen zonder toestemming. Plaats geen vertrouwelijke informatie over de Universiteit Leiden, haar studenten, alumni of collega-medewerkers. -
Let op de relatie tussen werk en privé
Heb je in je profiel aangegeven waar je werkt? Realiseer je dan dat je ook in je vrije tijd als medewerker van de universiteit gezien kan worden. -
Wees authentiek
Online is geen aparte wereld, dus zorg dat je daar dezelfde persoon bent als offline. -
Verken de omgeving
Kijk bij anderen (bijvoorbeeld collega’s) hoe zij social media gebruiken. Kijk wat jou aanspreekt en volg hun voorbeeld. Maak met collega’s/medestudenten afspraken over het delen van zaken die in de werk/studieomgeving besproken zijn. -
Modereer je reacties en tijdlijn
Hou dagelijks bij welke reacties je krijgt en reageer tijdig op commentaar. Houd het leuk voor jezelf (en je volgers) door je timeline te cureren: blokkeer of mute ongepaste accounts of trollen.
De Universiteit Leiden hanteert ook een Gedragscode Social Media voor haar studenten en medewerkers.
Contactpersonen
Heb je vragen over het gebruik van social media, of wil je een corporate account starten? Wil je content aandragen voor een van de universitaire of facultaire social media kanalen, of overleggen over de mogelijkheden daarvoor? Dan kun je bij de volgende personen/teams terecht:
Faculteit of eenheid |
Vragen/verzoeken naar: |
---|---|
SCM (Universiteit Leiden-accounts) |
Twitter/LinkedIn: nieuws@leidenuniv.nl Facebook/Instagram: socialmedia@bb.leidenuniv.nl |
Archeologie | redactie@arch.leidenuniv.nl |
ASCL | Fenneken Veldkamp f.veldkamp@asc.leidenuniv.nl |
Governance & Global Affairs | communicatie@fgga.leidenuniv.nl |
Geesteswetenschappen | |
Geneeskunde/LUMC | socialmedia@lumc.nl |
Honours Academy | redactie@ha.leidenuniv.nl |
ICLON | communicatie@iclon.leidenuniv.nl |
LLInC | comms@llinc.leidenuniv.nl |
Rechten | communciatie@law.leidenuniv.nl |
Sociale Wetenschappen | marketingcommunicatie@fsw.leidenuniv.nl |
Universitieitsbibliotheek | Guus Jansen a.j.janssen@library.leidenuniv.nl |
Wiskunde & Natuurwetenschappen | news@science.leidenuniv.nl |
Een overzicht van de social mediakanalen van de Faculty Governance and Global Affairs is te vinden op de pagina externe communicatiemiddelen.