Congres/symposium
FGW-symposium: Wat betekent AI voor ons onderwijs?
- Datum
- donderdag 29 januari 2026
- Tijd
- Serie
- Docentworkshops FGW
- Bezoekadres
-
P.J. Veth
Nonnensteeg 1-3
2311 VJ Leiden
Samenwerken aan de toekomst van onderwijs in het tijdperk van AI
De ontwikkelingen op het gebied van AI volgen elkaar in rap tempo op. Dit vraagt om een antwoord vanuit de Geesteswetenschappen. Hoe moeten we ons verhouden tot AI en chatbots in het onderwijs? Wat willen we onze studenten leren over AI? Hoe verhouden onze academische waarden zich tot AI? Welk standpunt moeten we als Geesteswetenschappers innemen in de discussie over AI in het onderwijs?
Bas Haring opent de dag met een prikkelende keynote, gevolgd door ronde tafel-discussies en een lunch met posterpresentaties. Thema’s als het belang van academische vaardigheden in een samenleving waar AI een steeds grotere rol inneemt, de gevolgen van AI voor onderwijs en toetsing en de ontwikkeling van richtlijnen staan centraal. Deze onderwerpen komen aan bod in het gehele programma en vormen ook het uitgangspunt voor de interactieve openingssessie. We kijken hiernaar zowel vanuit het perspectief van onderwijsaanbieders als dat van studenten. In de afsluitende discussie bouwen we hierop voort en verdiepen we gezamenlijk de inzichten die gedurende de dag en tijdens de ronde tafel-discussies zijn opgedaan. We nodigen iedereen uit om een bijdrage te leveren aan het gesprek over de plaats van AI in ons onderwijs.
Programma
Programma
10.00 – 10.30 uur Keynote Bas Haring
10.30-11.00 uur Interactieve sessie met Wooclap
11.00 – 12.00 uur Ronde tafel-discussies
Deelnemers kunnen een keuze maken uit vier sessies, waaronder experimenteren met het universitaire chatbotplatform LUCA, AI-misbruik voorkomen bij toetsen en het studentenperspectief op AI in onderwijs.
Meer informatie over de ronde tafel-discussies volgt later.
12.00 – 13.00 uur Lunch met posterpresentaties: FGW-docenten delen AI-pilots in het onderwijs
13.00 – 14.00 Plenaire discussie