ULCN-account
Als nieuwe medewerker van de Universiteit Leiden ontvang je automatisch een ULCN-account waarmee je direct toegang krijgt tot je werkplek, wifi en diverse ICT-systemen. Je vindt hier alle informatie over het activeren en beveiligen van dit account, en de antwoorden op vragen als: Hoe reset ik mijn wachtwoord? Hoe vraag ik een account aan voor een gast? En hoe stel ik extra authenticatie in?
Wachtwoord en gebruikersnaam
Ben je je wachtwoord vergeten of zoek je je gebruikersnaam? Via Account Services kun je in de meeste gevallen zelf eenvoudig je wachtwoord resetten of je gebruikersnaam opvragen. Mocht dit niet lukken, bijvoorbeeld omdat je accountgegevens niet compleet zijn, dan vind je hier informatie over hoe de helpdesk je verder kan helpen.
Activeren en beheren
Voordat je aan de slag kunt, moet je je account activeren en inrichten via Account Services. Op deze pagina lees je hoe je dit doet, hoe je je persoonlijke gegevens beheert en welke stappen je moet doorlopen om je account veilig te houden, ook als je uit dienst gaat.
Aanvullende authenticatie (MFA)
Om universitaire data optimaal te beschermen, maken veel systemen gebruik van Multi-Factor Authenticatie (MFA). Ontdek hier welke authenticatiemethoden er beschikbaar zijn, zoals een app of security key, en lees hoe je deze extra beveiligingsstap instelt voor je account.
Gastaccount aanvragen
Ontvang je gasten of externe medewerkers die gebruik moeten maken van universitaire ICT-voorzieningen? Afhankelijk van de benodigde faciliteiten vraag je een account aan via je GMS-contactpersoon of het Serviceplein. Hier vind je de procedures voor zowel beperkte als uitgebreidere toegang.