Sleutelstad - Robbert Beurse

Leidse studenten ontwerpen afbreekbaar plastic voor iGEM-competitie

Een team van 13 studenten doet mee aan iGEM 2023, een internationale biologiewedstrijd die studenten uitdaagt oplossingen te bedenken voor wereldproblemen. Het team van de Universiteit Leiden heeft de hele zomer gewerkt aan een oplossing voor microplastics in de landbouw, vertellen studenten Sophie Allen en Jasper Smits van Waesberghe bij radiozender Sleutelstad.

Teamlid Allen vertelt: ‘iGEM is een wedstrijd voor synthetische biologie. We knippen en plakken eigenlijk in DNA om te kijken of we nuttige toepassingen kunnen ontwikkelen.’ De Leidse studenten hebben zich de hele zomer in het lab opgesloten om aan hun product te werken: een biologisch afbreekbaar plastic gemaakt uit bacteriën. Dat kan de plastic coating op kunstmest vervangen. Uit die coating komt namelijk heel veel microplastic vrij in de natuur. In november presenteren ze hun onderzoek in Parijs, samen met 399 andere teams.

Lees het hele artikel op Sleutelstad en beluister het radiofragment met de studenten.

Ga naar Sleutelstad