Flitsinterview met internationale alumnus Alejandro Zendejas

Alejandro Zendejas is helemaal 'down memory lane' gestuurd door dit interview. Hij vond het heerlijk want hij heeft alleen maar goede herinneringen aan zijn studie in Leiden. Bovendien heeft hij nog dagelijks profijt van zijn studie in zijn huidige werk.

Waarom heb je destijds voor Universiteit Leiden gekozen? Zijn je verwachtingen waargemaakt?

Universiteit Leiden was altijd mijn eerste keuze. De reden voor mijn beslissing was voornamelijk gebaseerd op de reputatie van de universiteit, gecombineerd met de bekendheid van een aantal hoogleraren van mijn interessegebied. Bovendien maakten het programma en de moderne invulling van het curriculum het extra aantrekkelijk voor me. Mijn verwachtingen zijn zelfs overtroffen! Leiden vormde een platform van waar ik een stevige professionele carrière heb kunnen bouwen.

Hoe heeft je periode in Leiden je gevormd en bijgedragen aan je huidige kennis van zaken en je werkwijze?

Professioneel gezien heeft Leiden mij de kans gegeven om kennis met te maken met de wereldwijde invalshoeken in mijn vakgebied. Op academisch vlak leverde de faculteit mij de specifieke vaardigheden die nodig zijn om mijn huidige werk goed te doen. Afgezien van de inhoudelijke kennis op de toepasbaarheid van bijvoorbeeld de regelgeving van het luchtvaartrecht op publiek-en privaatrecht, heb ik vooral ook veel geleerd hoe juridisch te onderzoeken, schrijven en argumenteren.

Was het belangrijk om fysiek in Leiden te zijn voor je Advanced Master, en zo ja, waarom?Wat zou jouw ultieme tip/advies zijn aan andere internationale studenten?

Het was het allerbelangrijkst. Ten eerste omdat je wordt bloot gesteld aan totaal verschillende denktrants - en visies op één probleemstelling waardoor ik nu heel goed een zaak van diverse kanten kan belichten en zo dingen veel beter kan inschatten. Daarbij is Nederland een rustig en welvarend land, heel prettig om in die stabiliteit te kunnen studeren. En natuurlijk de unieke mogelijkheid om langdurige vriendschappen te kunnen sluiten met mensen die over de hele wereld verspreid zijn én van waarde zijn voor mijn zakelijke netwerk. Mijn tip aan internationale studenten: ga naar Leiden en haal zoveel mogelijk uit je tijd daar, het levert zo ontzettend veel op.  Ik zou zonder enige aarzeling zo weer voor Leiden kiezen.

Welk beroep heb je op dit moment? Zijn er vaardigheden/expertises die je tijdens je verblijf in Leiden hebt geleerd en die je nu effectief kunt gebruiken? Heeft je Advanced Master je geholpen bij het verkrijgen van werk?

Ik ben Senior Counsel bij één van de grootste advocatenkantoren in Mexico. De vaardigheden die ik tijdens mijn studie heb opgedaan (Air and Space), vormen de basis van mijn carrière. Ik heb er dagelijks nog profijt van. En ja, mijn Advanced Master heeft absoluut ontzettend bijgedragen aan het verkrijgen van diverse banen: de medewerkers hebben serieus aangegeven dat dit een zwaarwegende factor was in hun keuze voor mij.

Je bent één van de alumni geweest die heeft gepitcht op de laatste Leiden Revisited, dat over of en hoe AI en tech effect heeft op ons (legal) leven. Kun je in een notendop vertellen over je werk en wat je daarin het meest inspireert?

Kunstmatige intelligentie (AI) ontwikkelt zich zeer snel. De meest onbemande vliegvoertuigen (UAV's) en op afstand bestuurde vliegtuigsystemen (RAPAS) zijn sterk afhankelijk van algoritmen die zijn ontwikkeld met AI. Daarbij vertrouwen de gegevens die worden opgehaald door de UAV's en RAPAS ook op algoritmen die zich voortdurend evolueren en aanpassen aan hun dagelijkse activiteiten op basis van AI. Als gevolg hiervan worden internationaal privaat-en publiekrecht, evenals nationale wetgeving, geconfronteerd met de uitdaging om snel problemen op te lossen en te reguleren die voortvloeien uit het verzamelen, opslaan, interpreteren en gebruiken van gegevens door UAV's en RAPAS. Vervolgens is het weer de uitdaging voor luchtvaartrechtprofessionals om die oplossingen te beoordelen. Het is ongelofelijk inspirerend om deel te mogen en kunnen zijn in die onderhandelingen en besprekingen.

Tot slot weer terug naar je tijd in Leiden: wat was je favoriete plekje?

Zonder enige twijfel Bagel & Beans op de Haarlemmerstraat 38!