Thijs Porck bij NPO Radio 1 over 130 jaar Tolkien

130 jaar geleden werd J.R.R. Tolkien geboren, bij het grote publiek vooral bekend als schrijver van "The Lord of the Rings" . Thijs Porck, universitair docent middeleeuws Engels, vertelt bij NPO Radio 1 meer over Tolkien en de rol van het Oud-Engels in zijn boeken.

Tolkien was geobsedeerd door talen, wat goed te zien is in The Lord of the Rings, waar hij aparte talen bedacht voor bijvoorbeeld de elven. Hij was naast schrijver ook hoogleraar Engelse letterkunde en deed specifiek veel onderzoek naar het oud-Engels van de middeleeuwen. Porck stelt dat het oud-Engels een grote rol speelt binnen The Lord of The Rings. Hij noemt als voornaamste voorbeeld de Rohirrim, een volk uit Midden-Aarde die oud-Engels spreken, oud-Engelse namen hebben en zelfs gedichten hebben met een vroeg-middeleeuwse dichtvorm. Hierdoor is The Lord of the Rings volgens Porck een uitstekende manier om mensen bekend te maken met de Engelse taal zoals die in de middeleeuwen gesproken werd.

Meer weten?

Het volledige gesprek met Thijs Porck is terug te luisteren op de website van NPO Radio 1.