Universiteit Leiden

nl en

Uitwisseling en inspiratie tijdens de Onderwijsparade

Op vrijdag 20 mei van 13.00 uur tot 18.00 uur kwamen ongeveer 60 docenten samen in de Faculty Club voor de Onderwijsparade 2022.

Klik hier voor het magazine van de Onderwijsparade
Klik hier voor het magazine van de Onderwijsparade

Er was een markt met informatie-stands en een programma met workshops over uiteenlopende onderwerpen. Van meditatie en het gebruik van vertaalmachines, tot een passende houding vinden als professional en activerende werkvormen. ‘Het was weer heel inspirerend, zoals altijd.’

Een compleet verslag van de middag lees je in dit magazine.

Annebeth Simonsz, organisator Onderwijsparade: ‘Ik zag dat docenten het fijn vonden om elkaar weer echt te ontmoeten na zo’n lange coronaperiode waarbij we elkaar alleen via het scherm zagen. Docenten gingen met elkaar in gesprek en wisselden ervaringen uit. Niet alleen over vernieuwende lesmethodes, maar ook over zaken waar ze tegenaan liepen: het doel van de onderwijsparade ‘voor docenten door docenten’ hebben we bereikt!

In het najaar 2021 kon de Onderwijsparade helaas niet plaatvinden vanwege corona. Gelukkig kon dit voorjaar de middag over inspirerende innovatie in het onderwijs voor en door docenten wel plaatsvinden. Naar verwachting wordt in 2023 opnieuw een Onderwijsparade georganiseerd.

Programma

Hieronder het programma (en de presentaties) van de workshops:

Ronde 1

  1. Daily dose of mindfulness | Marleen Zwetsloot | Presentatie
  2. Walk the talk - Werken met Things That Talk | Fresco Sam-Sin | Presentatie
  3. Een nieuwe leerlijn met een interactief handboek | Isabelle Duyvesteyn
  4. No more Rage against the Machine - Understanding the Value of Machine Translation in Higher Education | Lettie Dorst
  5. Finding your Posture as an Academic Professional | Anna Tijseling
  6. Teaching in a digital environment: the necessity for the development of the media lab | Mirjam de Bruijn en Federica Notari | Presentatie
  7. Challenging the curriculum - towards a structural conversation on inclu­sivity and diversity | Arthur Crucq and Daphne van Houwelingen | Presentatie: deel 1 en deel 2
  8. Activerende werkvormen voor Generatie Z | Tim Vergeer | Presentatie
  9. The use of Project Based Learning in Language Courses | Hossam Ahmed

NB: niet iedereen kon de powerpointpresentatie delen.

Onderwerpen

Op de markt vond je de volgende onderwerpen:

  1. Inclusiever onderwijs bij de opleiding Geschiedenis (BA) | Ariadne Schmidt | Poster
  2. De activerende Podcast Methode - zelfstandig leren door gebruik van digitale technieken | Astrid Van Weyenberg en Nathalie Muffels | Poster
  3. Kennisclips gemaakt door studenten – geeft meer verdieping tijdens college | Thomas Vorisek| Poster
  4. A knowledge investment that pays off! - Results of the Job Market Research among Humanities alumni | Loes Nordlohne | Poster | Presentatie Arbeidsmarktonderzoek
  5. All eyes and ears: visueel en auditief materiaal voor digitale toetsen en onder-zoeksbevorderende leeractiviteiten | Paz Gonzalez | Poster
  6. Vaksteunpunten Nederlands en Moderne Vreemde Talen - Versterken verbinding tussen vo en wo | Esther Op de Beek en Alisa de Haar | Poster
  7. Bronnencommunities: Middeleeuwse paleografie | Robert Stein | Poster
  8. Do’s and dont’s in Digitaal Talenonderwijs | Ferdinand Harmsen | Poster
  9. Transforming Listening Activities into Interactive Video Quizzes | Mohamed Amin Mostafa | Poster
  10. Things That Talk | Studentredactie | Poster
  11. VLOM (Visual Literacy Online Module) – Een interactieve website voor zelfstudie | Helen Westgeest | Poster
  12. Serious Game - Uhuru: The Wicked Game | Madi Ditmars | Poster
  13. Transfer-IT - Transferable skills and knowlegde in Italian Studies | Carmen van den Bergh | Poster
  14. Onderwijsvernieuwing: Lu-talk, Blog, Video Essay | Astrid Van Weyenberg, Nathalie Muffels en Yasco Horsman | Poster
Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.