Anita van Dissel ontvangt J.C.M. Warnsinck-prijs

Tijdens de jaarvergadering van de Nederlandse Vereniging voor Zeegeschiedenis is de J.C.M. Warnsinck-prijs 2022 toegekend aan universitair hoofddocent Anita van Dissel voor de professionele en enthousiasmerende wijze waarop zij de kennis van de Nederlandse maritieme geschiedenis heeft vergroot en verspreid.

De prijs, vernoemd naar marineofficier en de latere buitengewoon hoogleraar maritieme geschiedenis aan de Universiteit Utrecht Johan C.M. Warnsinck (1882-1943), wordt sinds 1990 in principe tweejaarlijks uitgereikt door het bestuur van de vereniging, op voordracht van tenminste vijf leden. De prijs bestaat uit een oorkonde en een kaartpasser met inscriptie. De passer is een getrouwe replica van een exemplaar afkomstig uit het wrak van het VOC-fluitschip Lastdrager, dat in 1653 bij de Shetlandeilanden is vergaan. Het origineel bevindt zich in Het Scheepvaartmuseum te Amsterdam.