Mulock Houwer-lezing 2022 door Simone van der Hof

Op 24 november 2022 hield Simone van der Hof de jaarlijkse Mulock Houwer lezing. De titel van de lezing is: Niet om de knikkers maar om het spel – Over de digitale versie van een vergeten kinderrecht.

Simone van der Hof

Het recht van het kind om in dit digitale tijdperk onbezorgd te kunnen spelen, zonder misleid of misbruikt te worden; daarover gaat de elfde Mulock Houwer-lezing. Simone van der Hof laat daarin zien dat het vaak vergeten recht op spelen zeker in deze tijd meer aandacht verdient. Ze legt uit hoe belangrijk digitaal spelen voor kinderen is geworden, maar ook welke vormen van dwang en uitbuiting ze daarin kunnen tegenkomen.

Simone van der Hof pleit voor een verplichte keuring van digitale producten en diensten op basis van de kinderrechten. Daarmee verlengt zij als het ware het voetspoor van Daan Mulock Houwer naar de huidige tijd. Hij wilde kinderen beschermen tegen dwang en exploitatie, maar kon in zijn tijd de digitale vormen daarvan nog niet vermoeden.

Met de jaarlijkse Mulock Houwer-lezing willen het Nederlands Jeugdinstituut en Defence for Children meer aandacht vragen voor het werk en de betekenis van pioniers, vernieuwers en invloedrijke denkers en doeners uit de geschiedenis van de jeugdzorg.

Daan Mulock Houwer (1903-1985) is een markante figuur uit de geschiedenis van de jeugd- zorg. Opgegroeid in tehuizen zou hij op latere leeftijd een fervent pleitbezorger worden van modernisering in de jeugdzorg en de kinderbescherming, waarbij het kind het uitgangspunt moest zijn.

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

De tekst van de lezing is hier beschikbaar.