Succesvolle presentatie Liber Amoricum ter ere van Marco Bronckers

Op vrijdag 2 juni 2023 heeft het Europa Instituut het Liber Amoricum – ‘The EU and the WTO: Ever the Twain Shall Meet’ – gepresenteerd ter ere van Marco Bronckers. Om deze speciale gelegenheid te vieren, werd een paneldiscussie gehouden over vijf belangrijke uitdagingen voor de EU en WTO in de aankomende vijftig jaar.

Vijfentwintig jaar lang was Marco Bronckers hoogleraar WTO- en EU-recht aan de Universiteit Leiden. Op vrijdag 2 juni zijn auteurs die bijdrage aan het boek hebben geleverd, vrienden, studenten en collega’s bij elkaar gekomen in de Cleveringazaal om de ongelooflijke bijdrage van professor Bronckers aan de Faculteit te vieren en om het Liber Amicorum te lanceren dat ter ere van hem werd samengesteld. ​​​​​​

Voorafgaand aan het evenement heeft professor Bronckers vijf stellingen opgesteld, waarin vijf grote toekomstige uitdagingen voor de WTO of de EU worden voorspeld en worden voorstellen gedaan om elke uitdaging aan te pakken. Een panel van vijf academici geaffilieerd aan de faculteit – Dr Anna-Alexandra Marhold, Hiroki Yamada, Dr Aleydis Nissen, Daniela Gomez Altamirano en Dr Joris Larik – boden elk hun perspectief op een van de stellingen, waarop professor Bronckers zijn mening gaf. Na deze beknopte, bilaterale gesprekken, werd er een vraag- en antwoordsessie gehouden onder leiden van professor Freya Baetens.

Het evenement werd afgerond met de officiële overdracht van het Liber Amoricum.

Meer informatie over het Liber Amoricum en professor Bronckers is te vinden in ons voorgaande nieuwsbericht.