Nieuw IB-studentlid Pablo wil studenten meer betrekken bij het instituut

Per 1 september volgt Pablo Pandocchi Thirza van 't Rood op als student-lid van het Instituutsbestuur het komend academisch jaar. Het IB is verantwoordelijk voor alle zaken die het instituut aangaan, van onderwijs tot onderzoek op het gebied van antropologie en sociologie. Tweedejaars student CADS Pablo en de inmiddels afgestudeerde Thirza interviewden elkaar over hun ervaringen in het IB en verwachtingen voor de komende periode.

Pablo, waar kijk je naar uit in jouw nieuwe rol als studentlid?

"Vorig jaar vond ik het erg leuk om in de opleidingscommissie te werken, vooral om er voor te zorgen dat meer studenten mee gingen doen met de commissie. Ik kijk er naar uit om me in te zetten om nog meer studenten te betrekken bij het instituut en om te werken in een omgeving die ik zelf erg leuk vind."

Thirza, wat is jouw ervaring als student-lid?

"Het was een hele nieuwe ervaring voor mij, vooral het omgaan met beleidsgerelateerde dingen, besluitvorming en ja, ook bureaucratie. Ik heb geleerd hoe het is om op onze universiteit te werken. Hoewel ik veel dingen leuk vond, realiseerde ik me dat deel uitmaken van een bestuur eigenlijk niet echt mijn ding is. Om deze functie effectief te laten zijn, moet je een bepaalde mate van assertiviteit beschikken die ik niet altijd kon opbrengen. Ik vond het erg leuk om mijn steentje bij te dragen aan het bevorderen van de medezeggenschap en het welzijn van studenten."

Het nieuwe studentlid Pablo Pandocchi

Thirza, wat waren jouw plannen toen je begon en wat denk je dat er nog gedaan moet worden?

"In eerste instantie wilde ik me echt richten op het creëren van een veilige ruimte voor studenten die het moeilijk vinden om deel te nemen aan de CADS-gemeenschap. Niet alleen op academisch gebied, maar ook sociaal en als het gaat om het geven van input aan het instituut. Eerlijk gezegd voelde ik me een beetje neerslachtig en verdrietig toen ik vaak hoorde over de moeilijkheden van individuele studenten en studenten als groep. Tegelijkertijd heb ik ook heel veel positieve dingen gezien, wat heel inspirerend was. Ik denk dat het belangrijk is om beide aspecten van het studentenleven zichtbaar te maken om zowel studenten als het instituut samen te brengen zodat ze elkaar kunnen steunen."

Pablo, waar wil jij je op focussen binnen het IB?

"Voor het verzamelen van input, hecht ik meer waarde aan directe participatie en discussies onder studenten dan andere, minder betrokken en meer geïnstitutionaliseerde vormen van het verzamelen van input. Het plenaire discussie studenteninitiatief (Town Hall) dat ik vorig jaar heb helpen organiseren, heeft veel potentie om studenten actiever betrokken en mondiger te laten voelen in onze academische gemeenschap. Ik realiseer me echter dat deze aanpak eerder proactieve dan gereserveerde studenten zou kunnen bevoordelen. Daarom wil ik ook doorgaan met Thirza's inspanningen om elke stem te laten horen."

Thirza en Pablo interviewen elkaar

Pablo, Wat ga je nog meer doen, naast het IB?

"Ik begin aan het tweede jaar CADS en kijk erg uit naar de vakken van de People Planet Power track. Ik wil ook Nederlandse les, omdat ik na mijn afstuderen misschien nog een paar jaar in Nederland doorbreng. Vorig jaar heb ik veel kleinschalige etentjes georganiseerd in mijn appartement en wil ik graag blijven doen, net als de filmavonden en de boekenclub die ik een tijd terug met een paar vrienden ben begonnen. Ook hoop ik weer regelmatig te gaan boulderen en meer te gaan te tekenen."

Thirza, jij hebt je bachelor afgerond, wat ga je nu doen?

"Tijdens deze vier jaar op CADS heb ik veel geleerd over wat mij echt interesseert. Ik voel me antropoloog in hart en nieren, maar voor nu heb ik besloten me op een ander vakgebied te richten; ik ga bos- en natuurbeheer studeren aan Hogeschool Van Hall Larenstein! Ik ben opgegroeid naast een oud bos en ik ben altijd gefascineerd geweest door die omgeving. Ik wil het bos nog beter begrijpen door er meer over te leren. Tijdens mijn studie heb ik ook een sterke interesse ontwikkeld in medische antropologie, dus ik hoop dat ik die twee in de toekomst kan combineren."

Thirza and Pablo