Week van de Opvoeding: tips en weetjes

'Samen delen, samen weten' is dit jaar het thema van de Week van de Opvoeding georganiseerd door het Nederlands Jeugdinstituut. De week draait om ontmoeting en uitwisseling van kennis met, voor en door ouders, medeopvoeders en professionals. Onze professionals werken hier graag aan door enkele tips en weetjes te delen:

Lastige eet-fase?

Shelley van der Veek: "Wist je dat veel peuters een lastige eet-fase doormaken? Handig van de natuur, want het beschermt ze tegen het eten van giftige dingen. Minder handig voor goedbedoelende ouders die gezonde kost aan hun kroost proberen te slijten. In Leiden ontwikkelen we een online cursus om ouders te helpen in deze lastige eet-fase!"

Voorleesroutines ontwikkelen

Marga Sikkema - de Jong: "Voor het ontwikkelen en behouden van een gezond gebit is dagelijkse mondverzorging noodzakelijk. Het is belangrijk om daar al ruim voor het eerste levensjaar mee te beginnen. Met (leren) lezen is dat net zo. Kennis die basaal is voor leren lezen, ontstaat via 'Max en de Maximonsters', 'Rokko Krokodil', 'De Gruffalo', 'Kikker en pad', 'Woeste Willem' en nog vele andere exotische beesten en boeken."

Voor de ontwikkeling

Peter Bos: "Vaders zijn even belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen als moeders."

Gezond eetgedrag

Merel van Vliet: "Om jonge kinderen gezond eetgedrag aan te leren, is het belangrijk dat een kind de eigen voedingsinname leert reguleren. Een vuistregel die je hierbij kunt gebruiken, is "de opvoeder bepaalt wat er gegeten wordt, het kind bepaalt hoeveel". Op die manier blijft een kind in verbinding met het eigen lichaam, wat op termijn overeten en hiermee overgewicht kan voorkomen."

Samen lezen

Marianne van Dijken: "Lezen, lezen, lezen, doe het samen en maak er iets interactiefs van!"

In de opvoeding

Renate Buisman: "Vaders spelen over het algemeen een actieve rol in de opvoeding, maar veel zorg is nog gericht op moeders."