International Experience Week: highlights en uitdagingen
Van 22 tot en met 27 september vond de jaarlijkse International Experience Week plaats. Een week waarin Nederlandse studenten kennis konden opdoen over een studie of stage in het buitenland, én internationale studenten die nu bij ons in Leiden studeren beter wegwijs konden worden. Organisator Carine de Wilde (Senior International Relations Officer bij International Relations) vertelt hoe deze week verliep.
Internationalisering: informeren en enthousiasmeren
De International Experience Week is een week vol voorlichtingen en evenementen om studenten en medewerkers te informeren en enthousiasmeren over internationalisering binnen de universiteit. ‘Simpel gezegd: we laten zien wat er allemaal mogelijk is qua uitwisselingen en samenwerkingen,’ vat Carine samen. ‘Daarnaast zijn we er ook om internationale studenten wegwijs te maken in Nederland.’ In voorgaande jaren was er ook een evenement voor medewerkers maar dat werd dit jaar door onze collega's van SAZ georganiseerd.
Dit jaar bestond de International Experience Week uit facultaire sessies, een ouderbijeenkomst, informatiesiessies in Den Haag en het grootste evenement en afsluiting: de Study Abroad Fair. Deze Fair omvatte een informatiemarkt, het Spread the Wor(l)d evenement waarin studenten elkaar konden voorlichten, en verschillende informatieve sessies.
‘Met een post-Covid pet op kijken’
De grootste uitdaging dit jaar, net als voorgaande jaren, was het grote aantal ‘no shows’: studenten die zich voor een evenement aanmelden maar niet op komen dagen en zich ook niet afmelden. Carine legt uit: ‘Studenten willen de flexibiliteit voelen om ter plekke te bepalen of ze willen gaan of niet. Dat merken we sinds Covid.’ Dit jaar waren er zo’n 1200 aanmeldingen, maar slechts 300 bezoekers. ‘Dat maakt de organisatie ingewikkelder,’ zegt Carine, ‘om een ruimte te boeken of het budget te bepalen moet je weten met hoeveel bezoekers je rekening moet houden.’
Interessant genoeg daalt het aantal studenten dat op uitwisseling gaat niet. ‘Studenten weten hun informatie wel te vinden,’ vertelt Carine. ‘De impact met kleinere getallen is even groot, we leren om een andere doelgroep te bereiken.’
Trots op het team
Al met al is Carine erg tevreden over de International Experience Week. Er hing een gezellige sfeer en de pizza kar was een succes. De studenten die meehielpen bij het Spread the wor(l)d event vormden een echte community. ‘Zij zijn de experts en kunnen hun medestudenten meenemen in de ervaring van een verblijf in het buitenland.’ Carine is ook erg trots op haar team. ‘We zijn een klein team, en dit grote evenement organiseren naast onze reguliere taken is niet niks. Petje af.’