Sander Hölsgens in De Morgen over veranderende skate cultuur

Skatelegende Tony Hawk kwam naar Antwerpen. De Belgische krant De Morgen publiceerde een artikel over de veranderende skatecultuur. Cultureel antropoloog Sander Hölsgens belicht dit thema en spreekt over de democratisering van het skateboarden, het activisme, de publieke ruimte en het collectieve geheugen van skaters.

Uit het artikel:

Skaten werd dan ook bekeken als “een subcultuur voor jongens uit de arbeidersklasse die het niet goed deden op school, meer rookten en dronken dan wenselijk en zich wilden afsluiten van de samenleving”, zegt docent en onderzoeker Sander Hölsgens (Universiteit van Leiden), die als antropoloog een - vrij zeldzaam - academisch vergrootglas op de skatewereld richt.

Die oude blik op de skatecultuur was sowieso al erg eng, maar gaat vandaag al helemaal niet meer op. Hölsgens ziet hoe er skaters zijn die het ruige kantje van weleer opzoeken en op verlaten industrieterreinen rauwe beelden schieten met analoge camera’s. “Maar evengoed zijn er casual skaters, die één keer per maand met de kinderen een uitstapje naar een skatepark maken. En je hoort er niet enkel punk of hiphop, maar evengoed Beyoncé.”

Lees het artikel op de website van De Morgen.