Even bellen over: het Comenius-onderwijsprogramma

De nieuwe Comenius Calls zijn gepubliceerd. Met een Comeniusbeurs kun je innovatieprojecten uitvoeren die bijdragen aan de verbetering van het hoger onderwijs. Universitair hoofddocent David Ehrhardt aan het Leiden University College (LUC) in Den Haag heeft in 2020 een Comenius- onderwijsbeurs ontvangen en voert een Comenius Teaching-project uit over ‘learning journals'. We vragen hem hoe het traject verliep en welke gouden tip hij heeft voor de deelnemers van 2022.

Waarom heb je jouw project aangemeld voor het Comenius-onderwijsprogramma?

"Ik krijg energie van onderwijs en van lesgeven. Ik wilde onderwijs innoveren, maar wist niet direct hoe, en wat ik daarvoor nodig had. Samen met collega’s bedacht ik toen een tastbaar en concreet project: het ‘learning journal’. Het doel is dat studenten zo’n journal gebruiken om hun leerproces effectiever en leuker te maken. Uiteindelijk hebben we met dit project de onderwijsbeurs ontvangen".

Welke uitdagingen zijn inmiddels op je pad gekomen?

"Het mooie aan de Comeniusbeurs is dat het geld dat je krijgt je ruimte geeft om samen met collega’s en studenten te experimenteren. Zo hebben we het ‘journal’ in veel vakken gepilot, maar met hulp van de studenten ook een mooie website en Instagram account ontwikkeld. En samen met het Centre for Innovation hebben we een boekje voor eerstejaars studenten ontworpen, waarin zij uitgedaagd worden om tijdens hun introductietijd iedere dag over een reflectievraag te 'journalen’. Dat geeft energie, maar er zijn ook uitdagingen. Hoe zorg je ervoor dat studenten het journalen volhouden? Moet het een verplicht onderdeel van studeren worden? En wat gebeurt er als mijn collega’s en ik er minder dicht op zitten? Hoe verankeren we de houdbaarheid van het project na het einde van de financiering? Dat zijn vragen waar we op dit moment mee worstelen".

Heb je een gouden tip voor collega’s die zich ook willen aanmelden?

"Ja, ontwerp je idee samen met collega’s en studenten. Dit is niet alleen leuk, maar maakt je voorstel ook veel beter. Zorg dat je iets tastbaars doet, dat mensen direct voor zich kunnen zien. En vraag je altijd af of je het geld echt nodig hebt. Een eerder projectvoorstel redde het niet omdat de commissie vond dat ik het eigenlijk gewoon zonder financiering wel kon doen. Ten slotte zou ik zeker een subsidieadviseur van de Universiteit Leiden om hulp vragen. Zo’n adviseur heeft veel ervaring bij het onderwijsprogramma en staat voor je klaar om mee te lezen en om je te begeleiden bij het gehele proces. Dat is erg zinvol en vergroot je kans om een duidelijk en goed voorstel in te dienen".

De calls for proposals van het Comeniusprogramma 2022, vind je op de website van NRO; hier vind je ook meer achtergrondinformatie. Bekijk ook onze Commeniuspagina op de medewerkerswebsite. Hier vind je naast meer informatie ook de presentaties van de afgelopen informatiesessies. Neem voor meer informatie over interne deadlines en procedures, het indienen van een voorstel tijdens deze aanvraagronde of met vragen, contact op met Anna Terra Verhage (beleidsmedewerker SAZ).

Er gebeurt veel binnen Universiteit Leiden. De websites worden dagelijks gevuld met nieuws. In de rubriek ‘Even bellen over’ vragen we een medewerker van de universiteit meer te vertellen over een relevant en actueel onderwerp dat speelt binnen de universiteit. De antwoorden geven je meer inzicht in de feiten, maar geven je vooral meer persoonlijke achtergrondinformatie. Wat was leuk of frustrerend? Wat was opmerkelijk? Wat viel mee, wat viel tegen? Je leest het in ‘Even bellen over’.