Jasper Knoester nieuwe decaan Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen

Professor dr. J. (Jasper) Knoester wordt met ingang van 1 januari 2022 decaan van de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen van de Universiteit Leiden. Knoester is momenteel decaan van de Faculty of Science & Engineering aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij volgt Paul Wouters (decaan Faculteit Sociale Wetenschappen) op die sinds maart van dit jaar het decanaat waarneemt.

Jasper Knoester is de nieuwe decaan bij FWN

Knoester is sinds 2010 decaan van de Faculty of Science & Engineering (FSE) en prorector aan de Rijksuniversiteit Groningen (RUG), in die laatste rol was hij tot 2020 ook de Chief Diversity Officer van de RUG. Hij startte zijn wetenschappelijke loopbaan als student Theoretische Natuurkunde aan de Universiteit Utrecht en promoveerde in 1987 aan diezelfde universiteit. Na een post-doc aan de University of Rochester in de Verenigde Staten landde hij als Huygens Fellow in Groningen bij de vakgroep Chemische Fysica en werd daar in 1993 benoemd tot Hoogleraar Theorie van de Gecondenseerde Materie aan het Zernike Institute for Advanced Materials (ZIAM). In 2003 werd hij benoemd tot Wetenschappelijk Directeur van het ZIAM.

De kracht van samenwerken

Voor Knoester is samenwerken het vertrekpunt voor een goed draaiende faculteit. ‘Ik geloof in de kracht van samenwerken. Binnen disciplines, maar zeker ook tussen disciplines en met partners buiten de universiteit. Het geheel is meer dan de som der delen is een motto waar ik sterk aan hecht. Als decaan van FSE in Groningen is dit een belangrijke leidraad voor me geweest en ik zie er met plezier naar uit ook met de FWN-gemeenschap in Leiden vele verbindingen te leggen, binnen de faculteit en naar buiten toe.’

Bekend op nationale speelveld

Vanuit de faculteit is er veel enthousiasme over de komst van Knoester. Bart de Smit, vice-decaan zegt daar namens het bestuur over: ‘Wij zijn echt heel blij met zijn benoeming. Jasper is enorm ervaren in het besturen van een grote bètafaculteit, en als voorzitter van het bèta-decanenoverleg speelt hij al jaren een centrale rol op het nationale speelveld. Met zijn komst gloort er een mooie toekomst.’

Ook vanuit de instituten wordt er met veel vertrouwen naar de komst van Knoester uitgekeken. Jan Aarts, Wetenschappelijk Directeur van het Leids Instituut voor Onderzoek in de Natuurkunde (LION): ‘Ik denk dat alle instituten binnen FWN uitkijken naar de komst van Jasper, wij zeker. Hij staat dicht bij de werkvloer, is naast bestuurder ook nog onderzoeker. Hij gaat ons helpen de kansen te benutten die verdere verbinding van onze wetenschapsgebieden opleveren.

Jarenlange ervaring als bestuurder

Het College van Bestuur kijkt ernaar uit om met Knoester samen te werken en hem te verwelkomen bij het Leidse team van decanen. ‘We zijn erg blij dat Jasper de overstap van Groningen naar Leiden wil maken. Hij heeft een aanzienlijke staat van dienst en zijn verbindend leiderschap en zijn jarenlange ervaring als bestuurder zijn van enorme waarde voor de richting en toekomst van onze prachtige Science-faculteit’, aldus Hester Bijl, rector magnificus van het College van Bestuur.