Lezingenreeks 'Reconsidering the Socio-Legal Gaze'

Het Van Vollenhoven Instituut organiseert dit academisch jaar een lezingenreeks getiteld 'Reconsidering the Socio-Legal Gaze'. Deze lezingenreeks beoogt kritisch debat te stimuleren over de visies op rechtvaardigheid en machtsrelaties die ten grondslag liggen aan Leids en internationaal Law and Society-onderzoek.

De lezingenreeks start dit semester met drie lezingen die reflecteren op het ontstaan van Law and Society-onderzoek in de context van het Nederlandse koloniale bestuur (Dutch Colonial Foundations)

De lezingenreeks in het tweede semester 2021-2022 richt zich op de 'Future Horizons' van Law and Society-onderzoek aan de hand van drie centrale waarden in de hedendaagse wetenschap: dekolonisatie, diversiteit, en ontwikkeling. De lezingenreeks wordt georganiseerd door de diversiteits- en inclusiecommisie van het Van Vollenhoven Instituut, de eerste in zijn soort aan de Faculteit der Rechtsgeleerdheid in Leiden.

De lezingen zijn voor iedereen toegankelijk. Deelnemers kunnen de lezingen zowel online als op locatie bijwonen.