Universiteit Leiden zevende in wereldwijde duurzaamheidsranking

De Universiteit Leiden staat op de zevende plek in de UI Green Metric, een wereldwijde duurzaamheidsranglijst voor universiteiten. Bijna duizend universiteiten van over de hele wereld doen mee aan de ranking.

De UI Green Metric is een initiatief van de University of Indonesia (UI). Deze universiteit inventariseert jaarlijks hoe universiteiten wereldwijd omgaan met zaken als energie, klimaat, afvalrecycling, transport en water. Ook bekijkt de UI in hoeverre duurzaamheid wordt meegenomen in onderwijs en onderzoek, en hoeveel budget hiernaartoe gaat.

Nederlandse Universiteiten

Universiteit Leiden is de derde meest duurzame universiteit van Nederland. Rijksuniversiteit Groningen is dit jaar gestegen naar de derde plek en Wageningen University & Research is voor de vijfde keer op rij de meest duurzame universiteit ter wereld. Universiteit Leiden staat dit jaar op nummer zeven, een plekje hoger dan vorig jaar. Tilburg University boekte de grootste vooruitgang en steeg van de 228ste plek naar de 78ste plek.

Afval en waterbeheersing

Volgens het rapport van de Green Metric doet de Universiteit Leiden het vooral heel goed op het gebied van waterbeheersing en afval (zowel het verminderen van afvalproductie als het gescheiden inzamelen). Wat nog kan worden verbeterd, is meer aandacht voor duurzaamheid in het onderwijs en onderzoek en het vergroten van biodiversiteit op de Leidse campussen.

De volledige ranking, opgesplitst naar categorie, is te lezen op de website van UI Green Metric.