Actieplan Consumentenkeuzes 2022

Het Actieplan Consumentenkeuzes 2022 is een samenwerking van partijen uit de financiële sector, de overheid en de gedragswetenschap om ervoor te zorgen dat consumenten gezonde financiële keuzes maken. Binnen dit Actieplan werken Leidse psychologen met het Kenniscentrum Psychologie en Economisch Gedrag (KCPEG) samen aan twee projecten. Minister Sigrid Kaag overhandigde het Actieplan aan Koningin Máxima, erevoorzitter van Wijzer in Geldzaken.

We weten uit de gedragswetenschap dat consumenten vaak denken dat ze rationeel handelen, maar dat is lang niet altijd het geval. Zeker niet als het om geldzaken gaat. Consumenten kiezen vaak ongeacht de prijs en kenmerken de middelste optie en zien pas het belang van een spaarbuffer in als de koelkast en wasmachine tegelijk kapotgaan. Waarom? Omdat we menselijk zijn en we onze beslissingen grotendeels intuïtief en snel nemen, in plaats van grondig en beredeneerd.

Kenniscentrum Psychologie en Economisch Gedrag werkt samen binnen het Actieplan Consumentenkeuzes om inzichten in de psychologie van hulp vragen te gebruiken om mensen met beginnende geldzorgen te motiveren om hulp te zoeken met behoud van zelfrespect.

1) Een project met Flanderijn om sneller in contact te komen met jongeren met schulden om samen met hen een passende oplossing te zoeken.
2) Een project met Geldfit en Wijzer in geldzaken.