Afscheidsrede oud-rector Carel Stolker alsnog traditioneel begraven

Na drie keer corona-uitstel was het op woensdag 29 juni 2022 eindelijk zover: de laatste speech van Carel Stolker als rector werd volgens traditie begraven onder de ginkgo-boom in de bibliotheek van het Kamerlingh Onnes Gebouw.

Rinny Kooi, docent Plant Sciences en mede-initiator van deze traditie, vertelde hoe er eerst een berk had gestaan die het op die plek niet redde. De ginkgo doet het echter geweldig. Rector Hester Bijl en de oud-rectoren Douwe Breimer en Paul van der Heijden kregen een schepje in handen en pedel Erick van Zuijlen overhandigde de waterdichte koker met speech.

Bij de borrel na de ceremonie interviewden student-bestuursleden Carel Stolker en nodigden hem uit nog eens terug te kijken op zijn ervaringen en te reflecteren op de toekomst. Zijn advies was: timmer niet alles dicht, geef het toeval een beetje ruimte en vergeet niet ondanks alles een community te blijven. Daar bracht rector Hester Bijl graag een toost op uit.