Openingsceremonie Advanced Master Programma's

Op donderdag 8 september vond de officiële opening plaats voor de Advanced Master programma’s van onze faculteit. Een internationaal gezelschap aan studenten verzamelde zich in de Cleveringazaal waar vice-decaan Ton Liefaard iedereen verwelkomde. Hij sprak zijn blijdschap uit dat een nieuw academisch jaar kan starten op de campus in Leiden met academici van over de hele wereld. Hoogleraar Christa Tobler introduceerde de spreker van de avond, Lord Martin Richardson.

Richardson, zelf alumnus van ons LL.M programma en van Professor Tobler is nu rechter bij het Scottish Supreme Court in Edinburgh. In zijn lezing: Scotland and the University of Leiden – a connection both personal and historic, nam hij de Advanced Masters studenten 200 jaar mee in de tijd naar de ontwikkeling van rechtspraak in Schotland en de belangrijke invloed van de Universiteit Leiden hierop:

‘Well, for a period of probably over 200 years – from 1600 to 1800 – it would be no exaggeration to say that Scotland imported its lawyers from the Netherlands and, in particular, Leiden. During this period, some 1600 Scottish students attended Leiden alone. When one considers that Scotland’s population was only 1 million at the start of the period and only slightly over 1.5 million at the end, this was a very significant number. Using a crude average, that means 8 students every year for 2 centuries’

Zelf haalde hij inspiratie uit historische figuren die van grote betekenis zijn geweest op de rechtspraak in Schotland, zoals James Dalrymple, Viscount Stair, Scottish lawyer and statesman (Ayrshire, 1619 –1695), Hugo Grotius oftewel Hugo de Groot, jurist, internationaal recht (Delft, 1583-1645) en James Boswell, Schotse rechtsgeleerde (Edinburgh, 1740-1795).

Foto: Ton Liefaard en Lord Martin Richardson

Met deze inspiratie gekoppeld aan zijn ervaringen tijdens zijn eigen studietijd in Leiden, 25 jaar geleden, sloot Lord Richardson af met belangrijk advies aan de studenten. Hiervoor haalde hij een quote aan uit het boek van James Boswell die in 1763 studeerde in Nederland:

‘Holland certainly has a very harsh climate, dangerous to strangers who have been brought up in a temperate region There are horrible fogs and excessive cold, but especially a continuous dampness, except in the summer months. Thus a discontented man might describe the United Provinces, and I confess, with considerable justice. But when one has actually made the experiment of living there, one finds that there is no great difference between Holland and other countries; that is to say, if a stranger lives well, eats well, drinks well, and dresses well – and also takes a good deal of exercise, which in Holland is absolutely necessary to give a brisk circulation to the blood and consequently an agreeable liveliness to the mind. If one lives after that fashion and has a suitable occupation, one can be very well satisfied. I speak positively, for I speak from experience.”
Boswell in Holland (1763)

Richardson drukte de studenten op het hart om alles uit de LL.M studie te halen.’ Je hebt maar een jaar om van de beste leermeesters te leren, dus grijp die kans. Ook riep hij hen op om open te staan voor nieuwe visies en inzichten. ‘Maar, benadrukte hij, vergeet niet te genieten, maak vrienden en leer de Nederlandse cultuur kennen. Bezoek de mooie plekken zoals het Rijksmuseum en de Keukenhof, probeer te leren fietsen en als het mogelijk is te schaatsen.’ Al pakte dat laatste advies voor hemzelf 25 jaar geleden niet zo heel goed uit. Na de lezing werd iedereen uitgenodigd voor een borrel in het restaurant. Daar maakten de Advanced Masters studenten kennis met elkaar en proostten zij samen op een mooi, leerzaam en inspirerend academisch jaar.