Pak schulden aan met zorggeld: wetenschappers over gezondere samenleving

Techniek, medische kennis, sociale maatregelen en de inrichting van de leefomgeving: ze zijn allemaal nodig om tot een gezondere samenleving te komen. Veertien Zuid-Hollandse wetenschappers, waaronder die van de Universiteit Leiden, pleiten in een reeks interviews voor een integrale zorgaanpak.

Die interviews zijn gebundeld in het white paper Naar een gezonde samenleving voor iedereen, dat op 15 november verscheen. De interviews zijn een initiatief van Healthy Society, een samenwerking van Leiden-Delft-Erasmus Universities en Medical Delta, met het doel beleidsmakers, bestuurders en politici te voorzien van wetenschappelijke inzichten.

Schimmel en onveiligheid

In de paper gaan steeds twee onderzoekers uit verschillende vakgebieden met elkaar in gesprek. Zij komen met een verrassende kijk op gezondheid en hoe die te beïnvloeden is met beleidsmaatregelen. Zo legt politicoloog Jet Bussemaker uit waarom het loont om zorggeld te gebruiken om schulden aan te pakken. Zij en ook anderen benadrukken dat je soms heel ergens anders moet beginnen dan bij iemands leefstijl.

'Als je echt in gesprek gaat over wat mensen bezighoudt, hoor je over bestaansonzekerheid, schimmel in huizen, over een onveilige buurt en zorgen over de kinderen. Stress daarover staat gezonder leven in de weg’, aldus Bussemaker.

Bouwkundige Machiel van Dorst bepleit onder meer bredere galerijen in flats om sociale interactie te bevorderen. Gynaecoloog Eric Steegers wil babysterfte terugdringen in arme wijken en vraagt zwangere vrouwen óók naar geldstress. Gezondheidspsycholoog Semiha Denktaş vertelt over succesvolle gesprekken die artsen en studenten op Rotterdamse markten voerden in wijken waar de coronavaccinatiegraad laag was.

Expertise en talent

Andrea Evers, die als hoogleraar Healthy Society samen met wetenschappelijk coördinator Sandra van Dijk, de geïnterviewde wetenschappers selecteerde: ‘We zijn ontzettend blij dat we binnen Leiden-Delft-Erasmus Universities en Medical Delta zo veel expertise en talent hebben op deze gebieden en dat velen van ons al interdisciplinair samenwerken. In deze uitgave komt dan ook een veelheid van maatschappelijke aspecten van gezondheid aan bod, van bijvoorbeeld schuldenverlichting en woonomstandigheden tot zorg voor kwetsbare groepen en inzichten over gedragsbeïnvloeding en preventie.’

Reactie Frank Willem Jansen, voorzitter van Medical Delta:

‘De thema’s in deze white paper tonen de breedte van het onderwerp en de noodzaak tot samenwerking over domeinen, belangen en wetenschappelijke disciplines heen. Interdisciplinair onderzoek en onderwijs kunnen daarbij niet zonder het nadrukkelijk betrekken van bedrijven, zorgorganisaties, overheden en andere maatschappelijke partners en natuurlijk de mensen om wie het gaat.’

Reactie Wim van den Doel, Dean van Leiden-Delft-Erasmus Universities:

‘Universiteiten willen graag relevant zijn voor de samenleving en zijn dat ook via onderwijs en onderzoek. Deze white paper probeert de uitkomsten van het onderzoek op het terrein van de gezonde samenleving toegankelijk te maken voor de samenleving. Met 32 inzichten en 16 actiepunten kunnen burgers en beleidsmakers samen met wetenschappers aan de slag.’