Universiteit Leiden

nl en

5 vragen aan de docentcoaches

Wat kunnen we komend jaar verwachten van de docentcoaches? Universitair docenten Astrid Van Weyenberg en Maarten van Leeuwen vertellen over hun plannen.

Wat doen jullie als docentcoaches?

Astrid: ‘Voor beginnende docenten kan het voelen alsof ze in het diepe worden gegooid. Wij zijn er om ondersteuning en begeleiding te bieden.’
Maarten: ‘We zijn er ook voor collega’s die al langer werkzaam zijn bij de universiteit en behoefte hebben om te sparren over hun onderwijspraktijk. Voor beginnende docenten bieden we intervisiebijeenkomsten die zich richten op specifieke thema’s als activerend onderwijs of scriptiebegeleiding. Daarnaast zijn we betrokken bij het BKO-traject. Wij observeren colleges voor het BKO-portfolio.’

Hoe ziet jullie begeleiding er in de praktijk uit?

Maarten: ‘We denken vooral mee met de docenten. We helpen hen reflecteren op vragen als: Wat voor lesmethoden kan ik gebruiken? Hoe geef ik mijn college zo goed mogelijk vorm? Hoe houd ik de voorbereidingsuren binnen de perken?’

Hoe is de dynamiek tussen jullie twee?

Astrid: ‘Die is eigenlijk heel soepel, valt niks over te klagen.’
Maarten: ‘Het loopt inderdaad heel goed. Ik heb ook uitgebreid met mijn voorganger Olga van Marion gesproken en tips van haar meegekregen. Wat Astrid en ik denk ik delen is dat het ons beiden voldoening geeft om vanuit onze eigen ervaring constructief mee te kunnen denken met collega’s.’

Wat vinden jullie zelf het leukst aan het docentcoachschap?

Maarten: ‘Voor mij is dat het meedenken en sparren met collega’s. Het dwingt mij ook om te reflecteren op mijn eigen onderwijspraktijk, dus ik leer er zelf ook weer veel van.
Astrid: ‘Voor mij geldt hetzelfde. Wanneer ik met andere docenten praat, hoor ik altijd wel iets dat ik ook in mijn eigen colleges kan implementeren. Zeker nieuwe generaties docenten komen vaak met nieuwe methoden van lesgeven. Dat maakt ook de intervisiebijeenkomsten zo leuk: er ontstaan vaak productieve gesprekken tussen meer en minder ervaren docenten.’

Waar ligt voor jullie de focus dit collegejaar?

Astrid: ‘Onze focus ligt bij het begeleiden van beginnende docenten. Zij zijn vaak nog hun weg aan het zoeken. Het is heel mooi dat er door de Faculteit recent een handboek gemaakt is waarin voor docenten veel handige informatie bij elkaar is gezet.
Maarten: ‘Verder hebben we natuurlijk intervisiebijeenkomsten en losse themasessies gepland. We willen het vooral duidelijker en eenvoudiger maken voor docenten om hulp of ondersteuning te vragen.’

Vanaf 27 februari start een nieuwe reeks intervisiebijeenkomsten, begeleid door de docentcoaches. De data ervoor zijn hier terug te vinden, evenals een registratieformulier om deel te nemen.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.