Rondleiding Cluster Zuid trekt meer dan 100 belangstellenden

Cluster Zuid – het voormalige Van Wijkplaats/Van Eyckhof aan de Witte Singel - ondergaat momenteel een indrukwekkende transformatie. Op 25 oktober waren meer dan 100 enthousiaste collega's getuige van de voortgang van de verbouwing tijdens een reeks rondleidingen in het gebouw.

Medewerkers kregen de entreehal, bibliotheek, onderwijszalen en een aantal kantoor- en overlegruimtes te zien. De markante kolommen uit de oorspronkelijke gebouwen en de voormalige houten plafonds die nu terugkomen in de wandbekleding, waren duidelijk zichtbaar voor de bezoekers. Zie onderstaande foto’s om een indruk te krijgen hoe het gebouw er nu uitziet.

Planning verbouwing

De oplevering van Cluster Zuid stond gepland voor 1 februari. Onvoorziene omstandigheden, zoals vertraging in de levering van de gevelpui, zorgen ervoor dat de afronding van de renovatie  wordt beïnvloed. Het gevolg is dat de oplevering van Cluster Zuid later is, naar verwachting maart 2024.

Na de oplevering werkt de aannemer de restpunten af en vindt de grote schoonmaak van het gebouw plaats. Daarna wordt gestart met de inrichting (audiovisuele installaties, lichtwering, meubilair). De verwachting is dat de eerste bewoners (het Faculteitsbureau en het KITLV) vanaf april hun werkzaamheden kunnen uitvoeren vanuit Cluster Zuid.

Vervolgens wordt het gebouw in 2024 stapsgewijs in gebruik genomen. Als laatste verhuizen de Middle Eastern Library en IIAS na de zomer. Vanaf september 2024 zijn ook de collegezalen in gebruik.

Onderstaande plattegronden laten zien hoe de indeling van het nieuwe gebouw eruit komt te zien.

Meer informatie

Meer informatie over Cluster Zuid en het Humanities Campus-project is beschikbaar op de projectpagina. Vragen over de verbouwing en voortgang van het project kun je ook stellen via info@humanitiescampus.nl