Universiteit Leiden

nl en
Medewerkerswebsite Institute for Area Studies
Je ziet nu alleen algemene informatie. Selecteer je organisatie om ook informatie te zien over jouw faculteit.

Blended learning en de betrokkenheid van studenten

Hoe kunnen universiteiten studenten beter betrekken bij blended learning-omgevingen? Het proefschrift van Linyuan Wang (promovendus bij het ICLON) biedt essentiële inzichten. Blended learning is een combinatie van traditionele klassikale instructie met digitale hulpmiddelen en online activiteiten.

Wang voerde haar onderzoek uit tegen de achtergrond van het streven naar meer digitalisering in het Nederlandse hoger onderwijs. Zij onderzocht de betrokkenheid van studenten bij de activiteiten. En erkende daarbij dat verschillende leeractiviteiten verschillende niveaus van studentbetrokkenheid kunnen opleveren.

Rekening houden met verschillende factoren

Maar hoe bevorder je de betrokkenheid van studenten bij blended learning? Daarvoor moeten docenten een holistische aanpak hanteren die aanpasbare factoren aanpakt. En zich richten op het aanpassen van factoren die gemakkelijk te beïnvloeden zijn, zoals onderwijsmethoden, het ontwerp van activiteiten en technologische hulpmiddelen. Bovendien moeten docenten ook de rol erkennen van niet-kneedbare en minder kneedbare factoren die de betrokkenheid van studenten kunnen beïnvloeden. Bijvoorbeeld het geslacht van studenten, voorkennis en culturele achtergronden.

Autonomie van studenten

De bevindingen van het onderzoek dagen docenten uit om opnieuw na te denken over hoe ze blended cursussen ontwerpen en aanbieden. Het ondersteunen van de autonomie van studenten is cruciaal. Deze aanpak helpt studenten om te gaan met de toegenomen zelfstandigheid die vereist is bij blended learning. Wang ontdekte dat de betrokkenheid van studenten verbetert als docenten gerichte begeleiding bieden en de zelfregulatie van studenten ondersteunen.

Praktische oplossingen voor het ontwerpen van cursussen

Aanbevelingen uit het onderzoek voor docenten en cursusontwerpers voor aantrekkelijkere leeromgevingen:

  • Elimineer overlap tussen online en persoonlijke activiteiten.
  • Neem inhoud op die verschillende leerstijlen aanspreekt.
  • Verhoog de interactiviteit en feedback tijdens het hele leerproces.
  • Stem manieren van beoordeling direct af op leerdoelen.

Toekomstige onderzoeksrichtingen

Het onderzoek van Wang biedt een goede basis voor toekomstig onderzoek. Er zijn nog onderbelichte gebieden te onderzoeken. Zoals:

  • Sociale en beïnvloedende betrokkenheid.
  • Samenhang tussen academische leesstrategieën en studentbetrokkenheid.
  • Ontwerp van voorbereidende activiteiten voorafgaand aan de les.
Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.