Universiteit Leiden

nl en
Medewerkerswebsite Geesteswetenschappen

Hoe ziet studeren er in de toekomst uit? Stem nu op jouw favoriete Verderkijker

Hoe ziet studeren aan de Universiteit Leiden eruit in het jaar 2075? Tien verrassende, kunstzinnige toekomstvisies maken kans om werkelijkheid te worden. Nu is het aan jou: stem op jouw favoriet!

Want wat zie je als je verderkijkt? Hoe ziet ons onderwijs eruit als we 500 jaar bestaan, in 2075? En hoe verbeeld je dat nu op een prikkelende, kunstzinnige manier, die ons inspireert tot vooruit kijken? Dat was de Verderkijkersoproep die de Universiteit Leiden deed ter ere van haar lustrum. 

We kregen inzendingen, van alumni, medewerkers, studenten en kunstenaars.  Inzenders kwamen inspiratie opdoen op de Verderkijkdag, een deskundige jury selecteerde tien finalisten, en nu kiest het publiek welke drie ideeën uitgevoerd worden. Stemmen kan tot en met 7 september via de Verderkijkerswebsite.

Vanwege de gekozen cookie-instellingen kunnen we deze video hier niet tonen.

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Tien ideeën over de toekomst van studeren

Wat als je leert door te wandelen? Of juist met je zintuigen? Wat als AI je collegegeld betaalt, of zelfs de kennis direct in je geest stopt? De tien finalisten verbeelden op geheel eigen wijze hoe onderwijs eruit kan zien in 2075. Zie hieronder een overzicht.

Colleges Lopen - Anne-Tjerk Mante

Studenten gaan in de toekomst letterlijk college lopen – al wandelend – zoals in de school van Aristoteles. We leren lopend, wandelen is vooruitgang maken, al wandelend komen de verhalen en de verbinding. Een muurgedicht geeft inspiratie op onze leerroute.

Four chairs - Lucas Mantel

In 2075 focussen we op subjectief onderzoek – hoe leer je? Door te doen, met inzicht, intuïtie en ervaring – en dat laten we nu zien door mensen zelf een stoel te laten bouwen. Dit idee is geïnspireerd door het kunstwerk One and three chairs. Tijdens en na het bouwen beantwoordt de deelnemer vragen over gevoelens, handelingen, inzichten, verwachtingen en ervaringen.

iMachine – Blijf je verwonderen - Richard Post & John Stelck

In 2075 is studeren niet alleen kennis opdoen, maar ook reflectie, vertraging en verwondering.
Studeren is niet
slechts één pad, maar meer wegen
op zoek naar het hoe
Met deze en andere haiku’s inspireren we studenten om zelf na te denken en zich te blijven verwonderen.

The future in clay by AI - Vincent Pijpers

Studenten ‘werken’ in de toekomst voor (te) grote Artificial Intelligence (AI) bedrijven om de kosten van studeren te financieren. Een animatie in klei, gemaakt met AI, over de honger van AI naar unieke, gevalideerde data, laat zien hoe AI-bedrijven studenten betalen om specifiek onderzoek te doen.

The Encapsulation of Hope - Ana Paulina Sánchez

Kennis wordt in 2075 gescreend via AI-systemen, getransporteerd via verbonden vloeiende kanalen, afgestemd op ieders persoonlijke behoeften en persoonlijkheid, en direct in de geest overgebracht, zonder noodzaak van fysieke boeken of docenten. Dit verbeelden we met een gedicht, foto’s en video in een kamer vol hoop, symbool voor de eeuwige hoop in de menselijke geest.

2075 – Een weekje meekijken in het Leids hoger onderwijs - Chantal van den Berge

De wereld van 2075 is vol onzekerheid, ongelijkheid en constante verandering. Maar dat maakt het meer dan ooit nodig om een Leidse onderwijsomgeving te ontwerpen die veerkrachtig en de moeite waard is om voor te werken. Ons motto: voetjes stevig in de klei – praktisch, betrokken, en niet bang om vies te worden. In een verhaal nemen we studenten van nu mee naar de studenten van dan.

Beyond Sight & Sound - Claire Zandvliet en Malinda Clouder

Studeren in 2075 is een totaalervaring: je leert niet alleen door te lezen en luisteren, maar ook door te voelen, ruiken en proeven. Niet de theorie, maar het ervaren staat centraal. Met een kunstinstallatie krijgen de studenten van nu een voorproefje van deze toekomst. We combineren kunst en textiel in een installatie die alle zintuigen stimuleert. Een experimenteel voorproefje van een onderwijsmodel waarin theorie en praktijk, hoofd en zintuigen, samenkomen.

Augustus 2075 - Bram Boesschen Hospers

Augustus 2075 is een stralend heet en ongekend fel orkestwerk voor groot harmonieorkest over zwoegende studenten in de bloedhete zomer van 2075. Opgedragen aan Joséphine, de pasgeboren dochter van Bram Boesschen Hospers. Hoe kan je je een mensenleven voorstellen dat pas net begonnen is?

De intergalactische iep - Michiel Keller & Machteld Zee

De eeuwenoude Japanse iep in de Hortus Botanicus Leiden functioneert in 2075 als zender-ontvanger van intergalactische geluiden. Via kwantumbiologische netwerken communiceert de iep met genetisch identieke exemplaren op ruim 800 planeten door het hele universum. Een installatie in de hortus laat je deze wetenschappelijke mijlpaal ervaren.

Context-gebonden onderwijs voor 2075: een tentoonstelling - Jos van den Broek

Het onderwijs in 2075 is context-gebonden onderwijs voor hart (‘voelen’), hoofd (‘verbeelden’) en handen (‘maken’). Met aandacht voor verbeelding, schoonheid en verwondering, en de gelijkwaardigheid van hart-, hoofd- en handwerkers. Verwonderen is de allerbelangrijkste taak van de universiteit. Een interactieve tentoonstelling laat je kennismaken met deze manier van lesgeven.

Wat is jouw favoriet? Haiku’s, een muurgedicht, een tentoonstelling voor kinderen, of…

Stem nu op de Verderkijkerswebsite van de Universiteit Leiden.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.