Universiteit Leiden

nl en
Medewerkerswebsite Selecteer eenheid
Je ziet nu alleen algemene informatie. Selecteer je organisatie om ook informatie te zien over jouw faculteit.

FSW Onderwijsparade 2025

Kom op 28 oktober naar de FSW Onderwijsparade - dé gelegenheid om van collega’s te horen die onderwijsinnovaties hebben ontwikkeld en uitgevoerd. De thema’s van dit jaar zijn AI in Education en Studentenwelzijn. Luister naar de keynotes, volg een workshop en ontmoet collega's en studenten tijdens deze inspirerende middag! We sluiten af met een borrel en informatiemarkt.

Programma

13:00

Opening Onderwijsparade door Vice-decaan Onderwijs Kristiaan van der Heijden, 1B.01

13:10

Keynote: Fair Educational Assessment in the Age of AI – Josette Daemen (FGGA), 1B.01

In het FAIR-ASSESS project werkt een interdisciplinair team van Universiteit Leiden aan principes voor het gebruik van generatieve AI door studenten en docenten in toetsing, zodat studentprestaties beoordeeld worden op de meest eerlijke manier. Josette Daemen, postdoconderzoeker en leider van het project, zal meer vertellen over eerlijk gebruik van GenAI in toetsing en een discussieoefening leiden om gezamenlijk tot een set regels te komen voor onze toetsingspraktijk.
14:15 Sessies Ronde 1
 

AI-geassisteerd nakijken: uitkomst of uitdaging? – Julian van der Kraats (ISSC), 1B.01

Het nakijken van werkstukken en toetsen is een tijdrovend onderdeel van ons onderwijs. Waar je multiple choice tentamens al automatisch kan laten nakijken door ANS, is het nakijken van werkstukken en open-vraag-tentamens nog steeds tijdsintensief. De inzet van AI bij het nakijken van teksten lijkt met de opkomst van GenAI een logische oplossing. Maar kan AI dat eigenlijk wel en mag het volgens de AI-Act?

Julian van der Kraats, Product Owner AI and Automation bij het ISSC, vertelt over de ontwikkelingen rond AI-geassisteerd nakijken binnen en buiten onze universiteit, en over de uitdagingen die overwonnen moeten worden om er echt mee aan de slag te kunnen.
 

Presenting the Student Plaza… *jazz hands* - Janita Ravesloot, Justin Sijtsma, Rosalinde Spitters (FSW), 1A.37

Sinds september 2024 bevindt zich op de begane grond, achterin het FSW-gebouw, de Student Plaza, dé plek voor alles wat te maken heeft met studentondersteuning en studentenwelzijn. Hier bieden het Onderwijs Service Centrum (OSC), de POPcorner, de Career Service, de Community Engagement Service, het Honours College en het Personal Development Centre ondersteuning aan studenten op alle mogelijke gebieden. Daarnaast is de Student Plaza een expertisepunt op het gebied van Diversiteit, Inclusie en Welzijn richting staf en verzorgen ze trainingen op die thema’s voor doelgroepen zoals mentoren, tutoren, docenten en support staf. Kom kennismaken met de mensen van de Student Plaza en alles wat ze te bieden hebben.
15:15 Pauze
15:30 Sessies Ronde 2
 

Scriptiepresentatie Masha Kunakhovich (CADS) & panelgesprek studentperspectief op AI-gebruik, 1B.01

Weten wat studenten en docenten nu echt vinden van AI en hoe ze het gebruiken? Masha Kunakhovich deed voor haar masterscriptie bij Culturele Antropologie en Ontwikkelingsstudies onderzoek naar het gebruik van AI onder docenten en studenten. Ze zal in deze sessie een presentatie geven over haar bevindingen en daarna een panelgesprek hierover leiden met vertegenwoordigers van de studieverenigingen van FSW.
 

Zelfzorg voor studenten: een noodzakelijk gesprek – Kelly Ziemer (PSY), 1A.37

Studenten in onze klinische masteropleidingen worden opgeleid om de praktijk in te gaan en te werken met cliënten wiens problemen en verhalen pijnlijk kunnen zijn en hun eigen welzijn kunnen beïnvloeden. Hoe laat je je werk op je werk achter en neem je het niet mee naar huis? Hoe leren we onze studenten omgaan met het emotionele werk en de last die hun beroep met zich meebrengt? Kelly Ziemer, universitair docent psychologie, heeft zowel een Grassroots- als een Grass Shoots-beurs gewonnen om onderwijsinnovaties te onderzoeken en te implementeren om deze vraag te beantwoorden. In haar presentatie deelt ze haar ervaringen en geeft ze inzicht in de resultaten van haar werk op het gebied van zelfzorg voor studenten.
16:30

Keynote: Teaching Resilience – Tim Mainhard (IPW), 1B.01

In 2023 lanceerde de universiteit 13 vakoverstijgende vaardigheden die alle Leidse studenten zouden moeten opdoen, verdeeld over drie categorieën: vaardigheden die we gebruiken in onze omgang met de wereld om ons heen, ook wel (meta-) cognitieve vaardigheden; vaardigheden die we gebruiken in onze omgang met elkaar, ook wel interpersoonlijke vaardigheden, en: vaardigheden die we gebruiken in onze omgang met onszelf, ook wel intrapersoonlijke vaardigheden. Deze laatste categorie staat in deze lezing centraal.  

Veerkracht versterken tijdens de studietijd is essentieel. Veerkracht is een combinatie van flexibiliteit en zelfvertrouwen die je in staat stelt om met verandering, onvoorspelbaarheid, stress en tegenslag om te gaan en hiervan te herstellen. Het geeft de balans weer tussen incasseringsvermogen bij ongewenste resultaten of veranderingen, en weerbaarheid om persoonlijke grenzen te bewaken. De vaardigheid helpt om met tegenslagen om te gaan en hiervan bij te komen zonder daarbij zichzelf uit te putten.  

In het huidige tijdsgewricht, met veel geopolitieke dreiging, klimaatverandering, polarisatie en maatschappelijke onrust, wordt deze vaardigheid alleen maar essentiëler. De vraag is hoe deze vaardigheid in de onderwijspraktijk versterkt zou kunnen worden. Hoe ontwikkelen jongeren veerkracht? Hoe kun je als docent met je interpersoonlijk gedrag studenten ondersteunen in het versterken van deze vaardigheid? Tim Mainhard, hoogleraar Onderwijswetenschappen, gaat hier dieper op in.
17:00 Informatieborrel, centrale hal
 

Onderwijsinnovatiesubsidies op universitair en nationaal niveau – Anna Terra Verhage (SAZ) & Uli Botzojorns (LLInC)

Beleidsadviseur Anna Terra Verhage & innovatie-adviseur Uli Botzojorns beantwoorden al je vragen over Comeniusbeurzen, de Grassfields en andere financieringsmogelijkheden op universitair en nationaal niveau.

 

FeedBACK and FORTH – Liza van den Bosch (IPW)

In 2024 ontving Liza van den Bosch een Grass Shoots om een werkvorm te ontwikkelen die enerzijds studenten helpt betere feedbackvragen te stellen, zodat ze hun feedbackgeletterdheid vergroten en anderzijds docenten in staat stelt om gerichte feedback op een efficiënte manier te geven. Kom nader kennis maken met het succesvolle resultaat, waarmee Liza in november ook aanwezig zal zijn op de SURF Onderwijsdagen.
 

Online samenwerkingstool – Marit Guda, Kim Stroet, Tirza Smits (IPW)
Studenten worden steeds vaker gevraagd om in groepen aan opdrachten te werken. Dit vergt vaardigheden die niet alle studenten zomaar machtig zijn. Om studenten hierin te ondersteunen hebben Guda, Stroet en Smits een online samenwerkingstool ontwikkeld en gepilot, waarin studenten gedurende de samenwerking worden gevraagd hoe de samenwerking verloopt en hierop te reflecteren. In 2025 ontvingen ze een Grassroots om deze tool verder door te ontwikkelen.

 

AI in Education @ Leiden – Ella Akin (LLInC)

Kom kennismaken met onze nieuwe universitaire AI Officer Ella Akin van LLInC en ontdek wat haar plannen zijn voor de korte en lange termijn.
  ... en meer!

 

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.