Universiteit Leiden

nl en

Didactiek - Toetsen en beoordelen | Examineren | Basis Kwalificatie Onderwijs

Toetsen en beoordelen (BKO-module)

Ga aan de hand van (uw eigen) toetsmateriaal aan de slag om uw toetsen kwalitatief te verbeteren

Doelgroep
Docent
Gast
Promovendus
Docenten
Anthea Aerts  (Onderwijskundig adviseur) Agnesa Gashi  (Onderwijskundige)
Werkvorm
Training
Meer informatie
trainingoffice@llinc.leidenuniv.nl

“From our students’ point of view, assessment always defines the actual curriculum” (Ramsden, 1992). “It defines what students regard as important, how they spend their time and how they come to see themselves as students and then as graduates... If you want to change student learning then change the methods of assessment.” -(Brown, G et al, 1997)

Dit wetende, kan toetsen in een ander licht worden gezien. Het evalueert niet alleen de resultaten van het leren van studenten, het is de belangrijkste gids voor het leren van studenten. Het ontwerpen en leveren van kwaliteitsbeoordelingen die zijn afgestemd op de leerdoelen is daarom erg belangrijk. Dus, hoe kan dit worden gedaan? Hoe kunt u de kwaliteit van uw toets evalueren? Hoe kiest u de juiste beoordelingsformats? Hoe construeert u duidelijke en samenhangende tentamentvragen en -opdrachten? Hoe kunt u ervoor zorgen dat deze valide en betrouwbaar worden beoordeeld Hoe kun je je assessment zo ontwerpen dat het het leren van studenten ondersteunt?

Van beoordelingsontwerp tot testanalyse, van beoordelingsformats tot rubrics, van formatieve tot summatieve toetsing, al uw vragen zullen in deze cursus worden beantwoord. Tijdens de training zult u ook werken aan het verbeteren van het toetsen van een cursus die u geeft.

Deze training biedt ondersteuning bij uw BKO traject en is in overeenstemming met de universitaire BKO eindtermen.

We bieden deze training ook in het Engels aan.

Programma en werkwijze

Deze training bestaat uit twee bijeenkomsten van een halve dag.
De volgende onderwerpen komen onder meer aan bod:

Assessment for learning
U onderzoekt manieren waarop uw toets een positieve impact kan hebben op het leren van studenten en het verzamelen van strategieën om toe te passen op uw eigen cursussen.

Ontwerpen en structureren van toetsen
U krijgt tips om de betrouwbaarheid en transparantie van uw toets te vergroten en we zullen de meest voorkomende ontwerpfouten voor tentamenvragen aanpakken. Aan de hand van bestaande richtlijnen wordt u uitgenodigd om uw eigen tentamenvragen / toetsopdracht te herschrijven.

Beoordelen en feedback geven
Een duidelijk antwoordmodel is essentieel om beoordelaarseffecten te bestrijden. Het format van uw antwoordmodel is afhankelijk van het format van uw toets. In deze training maakt u kennis met de verschillende vormen van beoordelaarseffecten, onderzoekt u het antwoordmodel van uw eigen beoordeling en construeert u een eenvoudige rubric.

Leerdoelen

  • Leg uit hoe toetsen kan worden gebruikt als hulpmiddel bij het leren en pas dit principe toe op uw eigen cursussen;
  • Stel een beoordelingsmatrix samen om de validiteit van uw toets te evalueren en te waarborgen;
  • Maak een overzicht van hoe leerdoelen zowel formatief als summatief worden beoordeeld in de cursus en geef keuzes voor beoordelingsformats;
  • Ontwerp duidelijke en coherente tentamenvragen en / of toetsopdrachten;
  • Beschrijf hoe u transparante antwoordmodellen en rubrics construeert die kunnen worden gebruikt om op een betrouwbare manier te toetsen;
  • Gebruik psychometrische analyse om de kwaliteit van toets- en tentamenvragen te evalueren

Prijs

  • Medewerkers van de Universiteit Leiden/LUMC en  docenten van Erasmus Universiteit Rotterdam en TU Delft: €275
  • Andere deelnemers: €385

Studiebelastingsuren

6 uur opdrachten + 8 uur bijeenkomsten

Deelnemers over de cursus:

  • De hoeveelheid aan academische bronnen is prettig als naslagwerk.
  • Er was een fijne balans tussen theorie en praktijk.
  • Er werden veel bruikbare tips en suggesties gegeven.
Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.