Radio Weetlust interviewt Leidse wetenschappers tijdens Leiden2022

Leiden is in 2022 een heel jaar lang European City of Science, met elke dag een ander dagonderwerp. Het radioprogramma Radio Weetlust besteedt elke dag aandacht aan dat onderwerp, samen met interessante gasten. Verschillende Leidse wetenschappers zijn al door het radioprogramma geïnterviewd.

Ewine van Dishoeck

Hoogleraar astronomie Ewine van Dishoeck vertelt over haar persoonlijke rolmodellen, zoals astronoom Jan Hendrik Oort. 'Ik ben blij dat ik Oort nog persoonlijk heb gekend. Dat was een ontzettend inspirerende figuur, net als Henk van de Hulst (ook astronoom, red.) Ik zat bij een van de kinderen van Van der Hulst op de lagere school en kwam daardoor regelmatig als kind bij de Sterrewacht over de vloer. Het was duidelijk dat daar ontzettend spannende wetenschap werd gedaan."

Ook vertelt Van Dishoeck hoe zij de lancering van de James Webb-ruimtetelescoop heeft ervaren. 'We kunnen heel diep in het heelal terugkijken. We gaan lang staren naar een plek aan de hemel waarvan je zou denken dat 'ie leeg is. Maar dat is niet zo. Als je steeds dieper gaat kijken, vind je de jongste sterrenstelsels. Webb gaat fundamentele nieuwe inzichten geven.' En de eerste resultaten gaan we dit jaar al zien, zo vertelt ze.

Jaap de Jong

Hoogleraar Journalistiek en Nieuwe Media Jaap de Jong vertelt in Radio Weetlust over de taal van de coronapersconferenties. 'De persconferentietaal was redelijk duidelijk, maar er was één probleem. Rutte en De Jonge tuimelden over elkaar heen met metaforen. Met metaforen is het zo dat veel mensen het moeilijk vinden die niet letterlijk te nemen. Ook krijgen mensen er associaties bij die de boodschapper liever niet wil. Is het virus op vakantie, heeft het een rugzakje op, of moet je het slaan met een hamer? Elke persconferentie kregen we weer nieuwe metaforen.' De speechschrijver van Rutte nam deze kritiek ter harte, zo vertelt De Jong.

Jos van den Broek

Emeritus hoogleraar biomedische wetenschapscommunicatie Jos van den Broek vertelt in het radioprogramma hoe hij na zijn promotie in de farmacologie zijn passie voor wetenschapscommunicatie ontdekte. 'Ik heb mijn proefschrift herschreven voor mijn vrienden en familie. Ik dacht: mijn proefschrift leest bijna niemand, maar mijn vrienden en familie vinden het wel interessant om te horen wat ik heb gedaan. Dat is zo ontzettend leuk geweest. Ik was klaar met mijn proefschrift en had echt zin om het uit te leggen aan de rest van de wereld. Dat is zo goed bevallen dat ik de wetenschapscommunicatie in ben gegaan.'

Kijk hier het hele gesprek terug.

Meer weten over het onderwerp van de dag tijdens Leiden2022? Luister dagelijks van 08.00 tot 09.00 naar Radio Weetlust, en hoor wat er die dag allemaal staat te gebeuren. Activiteiten worden besproken en experts en liefhebbers komen aan het woord. Radio Weetlust is te beluisteren op SleutelstadFM (99.6 FM, online of luister de uitzending via je tv: Ziggo via kanaal 46 en KPN via kanaal 1421).