Wat als je niet durft te praten?

Voor sommige mensen is praten niet zo vanzelfsprekend. Meestal gaat het om kinderen. Ze kunnen wel praten, maar ze doen het niet. "Meestal spreken deze kinderen wel met hun ouders of met hun broertjes of zusjes, maar niet met iemand van buiten het gezin", zegt hoogleraar orthopedagogiek Maretha de Jonge in het tijdschrift Onze Taal.

"Het kan je erg ongemakkelijk of machteloos doen voelen als een kind niet tegen je spreekt. Het kan lijken of het kind je niet aardig vindt of niet serieus neemt. Toch is dat niet zo. Mensen met selectief mutisme blokkeren. Soms ook bij degenen die ze echt heel graag mogen, zoals hun eigen juf of familieleden."

Leids Universitair Behandel- en Expertise Centrum

Maretha de Jonge is tevens werkzaam als klinisch psycholoog bij het Leids Universitair Behandel- en Expertise Centrum (LUBEC). Op dit moment analyseert zij gegevens over communicatiemiddelen bij pubers met selectief mutisme.