Glysofaat toch goedgekeurd. Hoe groot is de invloed van de pesticidenlobby?

Recentelijk schreven 159 wetenschappers een brandbrief waarin ze kritiek geven op de goedkeuringsprocedure van de onkruidbestrijder glyfosaat. Hoogleraar ecotoxicologie Martina Vijver, de initiatiefnemer van de brief, vertelt erover in het televisieprogramma Pointer.

Het Europees Parlement heeft op 29 november goedkeuring gegeven voor het gebruik van glyfosaat als onkruidbestrijder tot 2033. In tegenstelling tot een eerdere wet die het gebruik van pesticiden zou halveren in 2030. Volgens Vijver heeft dit te maken met de goedkeuringsprocedure. De artikelen en onderzoeken hiervoor worden namelijk aangeleverd door de industrie.

De hoogleraar vindt dat er per 2024 gestopt moet worden met het gebruik van glyfosaat als onkruidbestrijder. Waarom gebeurt dat dan toch niet? ‘Ik denk dat het te maken heeft met de economische drive die mensen hebben, en niet met het nadenken over de volgende generatie’, aldus Vijver.

Meer weten?

Bekijk de volledige video van het televisieprogramma Pointer.

Afbeelding: Pixabay