Israël moet per direct het lot van de Palestijnen verlichten

Het Internationaal Gerechtshof heeft een tussenvonnis uitgesproken waarin het Israël oproept direct maatregelen te treffen om genocide te voorkomen. Zuid-Afrika had Israël beschuldigd van het schenden van zijn verplichtingen onder het Genocideverdrag, waar beide landen partij bij zijn. Hoogleraar internationaal publiekrecht Larissa van den Herik werd door verschillende media geraadpleegd.

Belangrijkste punten

In RTL Nieuws vat Van den Herik de belangrijkste punten van de uitspraak als volgt samen:

'Israël moet per direct effectieve maatregelen nemen om het lot van de Palestijnen te verlichten. En Israël moet er ook voor zorgen dat de oproepen tot genocide voorkomen worden. Als ze toch worden gedaan, dan moeten ze direct bestraft worden.'

Eerder interviewde onze redactie ook Giulia Pinzauti over de interim-uitspraak van het Internationaal Gerechtshof. Dit interview lees je hier.

Media-aandacht

Van den Herik verscheen in verschillende media naar aanleiding van de uitspraak. Hieronder een overzicht:

NOS

NPO Radio 1

Het Financieele Dagblad

RTL Nieuws

The National

Foto door Mahmoud Sulaiman via Unsplash.