Vacature: Docentcoach

16 mei 2023

Ben je in je element wanneer je (beginnende) collega’s kunt coachen en begeleiden bij het geven van onderwijs? Ben je in staat om te luisteren en op een respectvolle manier feedback te geven? En denk je graag mee in creatieve oplossingen voor het onderwijs?

Binnen de Faculteit der Geesteswetenschappen bieden we coaching van en voor docenten aan. Per september 2023 stopt één van de twee huidige docentcoaches, daarom zijn we op zoek naar een nieuwe coach. De doelgroep voor coaching bestaat uit jonge docenten, promovendi en BKO-kandidaten. Maar ook meer ervaren docenten kunnen gebruikmaken van het aanbod.

Werkzaamheden

De coaches bieden vraaggerichte individuele coaching aan en begeleiden meerdere intervisiegroepen.

Werkzaamheden van de docentcoaches bestaan uit het organiseren en uitvoeren van:

• Individuele coaching gericht op didactiek, studentbegeleiding, etc.
  • Observaties van colleges, m.n. bij BKO-kandidaten;
  • Begeleiding bij het samenstellen van BKO-portfolio’s;
  • Begeleiding van intervisiegroepen, gericht op het bespreken van onderwijsgerelateerde casuïstiek;
  • Communicatie over het coachings- en intervisieaanbod.

Het praktisch organiseren van de werkzaamheden maakt onderdeel uit van het werk van de docentcoach. Het gaat dan bijvoorbeeld om het plannen van intervisiegroepen, het zoeken van een ruimte hiervoor en het inplannen van coachingsgesprekken en college-observaties.

Wat voor iemand zoeken we?

Het uitgangspunt is dat je docenten helpt bij het zoeken naar passende en praktische oplossingen voor kwesties waar ze tegenaan lopen in het onderwijs. Daarbij put je uit eigen kennis en ervaring. Je bent communicatief en creatief ingesteld.

Ervaring binnen onze faculteit is een vereiste. We zoeken daarom een docent, UD of UHD in dienst van LUCAS, LIAS, LUCL, LUIP of LUIH, en:

• Minimaal vijf jaar onderwijservaring binnen de Faculteit der Geesteswetenschappen;
  • Minimaal in bezit van BKO;
  • Ervaring in het begeleiden van collega-docenten;
  • Je bent organisatiesensitief, flexibel en resultaatgericht;
  • Je bent op de hoogte van universitaire en facultaire kaders voor het onderwijs.

Wat bieden we jou?

• Tijdelijke aanstelling van 0,2 fte (ca. 8 uur per week) voor de duur van één jaar, met uitzicht op verlenging tot in totaal maximaal vier jaar;
  • Coachings- en intervisieopleiding;
  • Qua salariëring sluiten we aan op het bestaande salaris van de docent.

Meer informatie?

Voor meer informatie over de inhoud van deze functie kun je contact opnemen met Marlous Dekker, HR-adviseur: m.l.dekker@hum.leidenuniv.nl.

Solliciteren

Je kunt solliciteren door motivatiebrief en CV te mailen naar Marlous Dekker, HR-adviseur: m.l.dekker@hum.leidenuniv.nl. Sollicitaties kunnen tot en met 7 juni 2023 ingezonden worden.