Universiteit Leiden

nl en
Medewerkerswebsite Archeologie

Webinar: tijdwinst door slim gebruik van digitale tools

29 oktober 2025

Hoe zorgen we ervoor dat we minder tijd kwijt zijn aan zoeken, afstemmen, mailboxen afstruinen en meer tijd overhouden voor ons échte werk? Dat is precies waar het project Slimmer digitaal samenwerken en communiceren op gericht is: tijd besparen, meer regie en werkplezier en digitale veiligheid.

Enquête
Uit de enquête 
blijkt dat er veel behoefte is aan duidelijke richtlijnen: hoe gebruiken we digitale tools als Teams, OneDrive of Outlook op een slimme manier? Hoe maken we binnen teams goede afspraken over samenwerken en informatie delen?

Richtlijnen
Op basis van resultaten uit de enquête die we hadden uitgezet in het voorjaar, is de input gebruikt voor een adviesdocument opgesteld door AVK, bureau voor training in de digitale werkomgeving. Hierin zijn basisprincipes voor het gebruik van onze beschikbare en meest gebruikte Microsoft 365 tools. Denk aan: waar sla je documenten op, hoe werk je samen in Teams, wat spreek je af over chatten en e-mailen?

Doe mee met de webinar 'Slimmer digitaal samenwerken & communiceren
Op 18 november organiseren we voor alle medewerkers een webinar. Hierin maak je kennis met de nieuwe richtlijnen en leer je hoe je hierover afspraken maakt binnen je team. Het is dé kans om samen slimmer te gaan werken, met minder ruis en meer tijdsbesparing en resultaat.

Datum: 18 november, 15:00 – 17:00 uur

Doelgroep: alle medewerkers van FDR en FSW

Trainer: Timo Keijzer, bureau AVK

Wat kun je verwachten?
Inzicht in de nieuwe richtlijnen
Praktische tips voor digitale samenwerking
Tools en voorbeelden om direct mee aan de slag te gaan

Universitair verankerd
Voor het project Slimmer digitaal samenwerken en communiceren, hebben de Faculteit der Rechtsgeleerdheid en de Faculteit Sociale Wetenschappen de handen in een geslagen. Samen met het ISSC hebben we deze richtlijnen niet alleen aan de gebruikerskant maar ook aan de ‘achterkant’ geborgd rondom governance, naamgeving, privacy en informatiebeveiliging. Op deze manier zijn de richtlijnen ook universitair ‘verankerd’ en kunnen we onze digitale werkomgeving duidelijker inrichten en harmoniseren.

Pilottraining
Afgelopen donderdag 23 oktober vond een pilottraining plaats waarin de richtlijnen werden getest in de praktijk. Alle deelnemers vonden eensgezind dat de trainer (AVK) alles duidelijk uitlegt en er veel nieuwe inzichten en praktische tips zijn opgedaan die toegepast kunnen worden in het dagelijks werk. Deze training wordt vanaf december tot in 2026 nog meer aangeboden voor teams en geïnteresseerden.

Heb jij samen met jouw team interesse om een training te volgen? Laat dit weten aan n.de.waal@law.leidenuniv.nl

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.