Alumnus en oud-lid Raad van Advies Kees van Lede overleden aan de gevolgen van corona

Alumnus en oud-lid Raad van Advies Kees van Lede, oud-topman van AkzoNobel, is op 78-jarige leeftijd overleden. De heer Van Lede overleed op 22 december jongstleden aan de gevolgen van corona.

De heer Van Lede is meermaals uitgeroepen tot de machtigste man of machtigste commissaris van Nederland, vanwege de vele commissariaten die hij bekleedde bij beursgenoteerde bedrijven als Heineken, Air France-KLM en Sara Lee.

Zelf begon hij zijn loopbaan bij Shell en was hij onder andere van 1994 tot 2003 bestuursvoorzitter van verfmultinational AkzoNobel. "Je moet de voordelen van zo'n baan niet onderschatten", zei hij tegen zakennieuwssite MT toen hij zijn vertrek bij Akzo had aangekondigd. "Je hoeft je over inkomen geen zorgen te maken, je wordt uitgenodigd voor interessante evenementen, en je doet mee met de gedachtevorming in je land en daarbuiten." Begin 2020 bracht hij nog een boek uit samen met Joris Luyendijk: Pessimisme is voor losers. Daarin kijkt hij onder meer terug op zijn leven in de top van het Nederlandse bedrijfsleven. "Het aandeelhouderskapitalisme zoals dat op dit moment bestaat, is onhoudbaar", zei hij tegen het FD in een interview over het boek. "Maar ik kom er maar niet achter wat ervoor in de plaats kan komen."

Door zijn betrokkenheid bij onze faculteit, de heer Van Lede studeerde af bij ons in 1966, werd hij lid van de Raad van Advies. Deze Raad van Advies bestaat immers uit leden die een binding hebben met de faculteit. Daarnaast zijn zij goed thuis in de wereld van de advocatuur, de rechterlijke macht, de overheid en het bedrijfsleven. Enkele keren per jaar vindt er overleg plaats tussen het faculteitsbestuur en de Raad van Advies over ontwikkelingen in de faculteit en in de beroepspraktijk. Het faculteitsbestuur gebruikt de adviezen van de Raad bij de beleidsontwikkeling van de faculteit op de terreinen onderwijs, onderzoek en organisatie. Tegelijkertijd blijven de leden als belangrijke afnemers van Leidse juristen goed op de hoogte van de ontwikkelingen in het onderwijs en de wetenschap van de faculteit. Als meerdere malen genoemde 'supercommissaris' kon de heer Van Lede uit bijzonder veel ervaring putten.

Wij zijn de heer Van Lede zeer erkentelijk voor zijn grote betrokkenheid bij onze faculteit en zijn advisering in de Raad van Advies. Wij wensen zijn vrouw en drie kinderen met hun gezinnen veel sterkte toe.