Rubicon-beurs voor vier Leidse onderzoekers

Vier jonge, veelbelovende Leidse wetenschappers hebben een Rubicon-beurs ontvangen van NWO. Deze beurs stelt hen in staat om bij buitenlandse topuniversiteiten onderzoek uit te voeren, en zo waardevolle wetenschappelijke ervaring op te doen.

De beurzen werden toegekend aan de volgende wetenschappers:

Edouard Fu (Leids Universitair Medisch Centrum)

Gaat naar: Harvard Medical School, Verenigde Staten

Onderzoek: ‘Maakt het wondermiddel voor diabeten met hartfalen zijn verwachtingen waar?’

SGLT2-remmers zijn een doorbraak in de behandeling van suikerziekte en hartfalen. De eerste onderzoeken geven alleen niet het complete beeld. Daarom gaat Fu met behulp van big data-technieken bestuderen hoe effectief en veilig deze medicijnen in de praktijk zijn.

Duur onderzoek: 24 maanden

Lauren Lauret (Faculteit Geesteswetenschappen)

Gaat naar: University College London, Verenigd Koninkrijk

Onderzoek: 'De ontbrekende schakel: de koloniale bestuursstijl van remigranten in Den Haag (1814- 1900)'

Dit project onderzoekt negentiende-eeuwse Nederlandse politici die teruggekeerden uit de koloniën. Hun koloniale stijl verklaart de hervorming van de uitvoerende macht in Nederland. Daarom bestudeert Lauret de koloniale stijl van deze remigranten als onderdeel van de Haagse bestuurlijke elite.

Duur onderzoek: 24 maanden

Cornelia Pabst (Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen)

Gaat naar: Instituto de Física Fundamental, Spanje

Onderzoek: 'Draken in de Melkweg: Een panchromatische observationele studie van stellaire terugkoppeling in stervormingsgebieden'

Massarijke sterren verstoren het omliggende medium door straling en stellaire winden. Deze terugkoppeling is cruciaal voor de evolutie van een sterrenstelsel. Pabst zal door middel van spectroscopische waarnemingen van emissielijnen stellaire terugkoppeling en de voorwaarden ervoor bestuderen.

Duur onderzoek: 24 maanden

Rianne de Heide (Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen)

Gaat naar: Inria Lille - Nord Europe

Onderzoek: 'Bayesiaanse beste-arm-identificatie: optimale algoritmes voor sequentieel beslissen'

Vaak hebben we de keuze uit verschillende beslissingen, maar welke is de beste? In dit onderzoek ontwerpen de onderzoekers nieuwe algoritmes om de beste beslissing snel en accuraat te identificeren.

Over de Rubicon-beurs

Met een Rubicon-financiering kunnen jonge, onlangs gepromoveerde wetenschappers tot 24 maanden onderzoek doen aan een buitenlandse onderzoeksinstelling. De hoogte van de financiering is afhankelijk van de gekozen bestemming en de duur van het verblijf. Per jaar kan NWO zo'n 60 jonge onderzoekers financieren binnen Rubicon (voor een totaalbedrag van zeven miljoen euro, verdeeld over drie ronden). De toekenningen van nu maken onderdeel uit van een eerste ronde; later in het jaar worden er nog twee toekenningsronden.