Quantum Leiden brengt quantum-toekomst dichterbij

Vrijdagmiddag 1 oktober. Locatie: een van de meest trilvrije plekken ter wereld. In dit decor lanceerden Leidse onderzoekers Quantum Leiden. Deze topwetenschappers van de faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen doen al decennia op het hoogste niveau onderzoek naar quantum-technologieën, en naar hoe je de maatschappij hierbij betrekt. Vanaf nu is dat onder de vlag van Quantum Leiden, het Leidse netwerk wat al het onderzoek en onderwijs op het gebied van quantum verbindt.

Quantum is de toekomst, daar zijn wetenschappers van overtuigd. Maar hoe die toekomst er precies uit gaat zien, is nog niet bekend. Topwetenschappers werken nauw samen om technologieën te ontdekken die een quantumcomputer mogelijk maken. Quantum Leiden speelt hier een belangrijke rol in.

Ook de overheid ziet het belang. Zij heeft een nationale agenda quantum-technologie opgesteld en investeert fors in de uitvoering ervan. Met een omvangrijke impuls uit het Nationaal Groeifonds draagt Quantum Leiden als één van de vijf hubs van het nationaal consortium Quantum Delta NL bij aan het uitvoeren van die agenda.

Julia Cramer spreekt de zaal toe

Algoritmen ontwikkelen

Leiden richt zich binnen dit landelijke consortium op de ontwikkeling van quantum-algoritmen. Daarvoor werken de wetenschappers nauw samen met andere universiteiten en met grote bedrijven als Google en Volkswagen. Maar ook de samenwerking met bijvoorbeeld de Leidse Instrumentenmakersschool (LIS) is belangrijk. Iemand zal straks de apparatuur moeten bouwen.

Wat betekent quantum voor jou?

Moeilijk. Spookachtig. Magisch. Quantum is voor veel mensen een abstract begrip. Daarom richt Leids onderzoek zich ook op de communicatie over quantum en over hoe je de maatschappij meeneemt in deze nieuwe technologieën. Zo zijn er al lesprogramma’s op middelbare scholen over quantum. Docenten Natuurkunde krijgen bijscholingscursussen over dit onderwerp. En er wordt samengewerkt met scholen op mbo- en hbo-niveau.

Quantum Leiden is nu officieel van start, maar in de beginschoenen staat het absoluut niet. Er is al ontzettend veel gaande op het gebied van onderzoek en onderwijs. En de samenwerking met al die verschillende partijen binnen en buiten de faculteit zorgen voor enorme potentie. De potentie voor een mooie quantum-toekomst.

Leidsch Dagblad

Lees ook het artikel in het Leidsch Dagblad van 2 oktober over de lancering van Quantum Leiden.

Op de header-foto ziet u de sprekers van deze middag met burgemeester Henri Lenferink, rector magnificus Hester Bijl en decaan Paul Wouters. Van links naar rechts: prof. dr. Tjerk Oosterkamp, prof. dr. Aske Plaat, prof. dr. Thomas Back, Henk Buisman, prof. dr. Jan Aarts, dr. Vedran Dunjko, prof. dr. Julia Cramer, prof. dr. Hester Bijl, prof. dr. Carlo Beenakker, Henri Lenferink en prof. dr. Paul Wouters.