Rens Pieterse schrijft boek over oud-belastingrechthoogleraar H.J. Hofstra

Universitair docent Belastingrecht Rens Pieterse heeft een boek geschreven over een van zijn vakgenoten, oud-hoogleraar belastingrecht H.J. Hofstra (1904-1999). In het boek 'Over H.J. Hofstra (1904-1999)' schetst Pieterse de gevarieerde levensloop van Hofstra.

Over H.J. Hofstra (1904-1999)

Hofstra bewandelde een veelzijdig carrièrepad. Hij werkte als inspecteur bij de Belastingdienst, was belastingconsulent en financieel directeur van een scheepswerf. Verder was Hofstra in de naoorlogse jaren lid van de Tweede Kamer (PvdA). Van 1956 tot 1958 was hij minister van Financiën.

Een merkwaardig moment uit dit tijdperk deed zich voor toen Hofstra in 1957 de miljoenennota in een gewone aktetas presenteerde, in plaats van het ook nu nog gebruikelijke koffertje. Uiteindelijk werd hij in 1966 hoogleraar in het belastingrecht aan de Universiteit Leiden.

Naast zijn werk zette hij zich, door middel van zijn deelname aan diverse adviescommissies, ook in voor de verbetering en vereenvoudiging van het belastingstelsel.

Hercules

Verder is Hofstra de auteur van een omvangrijk oeuvre, waarin vrijwel alle facetten van het belastingrecht worden belicht. Hofstra beheerste dit vak in al zijn finesses, en zijn werk is van uitzonderlijke kwaliteit. Hij werd de 'Hercules onder de Nederlandse fiscalisten' genoemd. Hofstra overleed in 1999 op 94-jarige leeftijd.

Het boek van Pieterse is een biografische beschrijving van Hofstra en diens werk. Pieterse belicht onder andere zijn bijdrage aan de belastingwetenschap en noemt Hofstra de mogelijk grootste fiscalist van de 20e eeuw.