Docenttraining: vaardigheden zichtbaar maken in het onderwijs

Op dinsdag 8 november vond een docentbijeenkomst plaats over vaardigheden die studenten in het onderwijs opdoen. De workshop werd gefaciliteerd door de KU Leuven in het kader van het Erasmus+ project ASSET-H.

De workshop werd gegeven door Catho Jacobs van de KU Leuven. Zij  heeft de aanwezigen in twee uur tijd actief laten nadenken over hun cursusprogramma. Stapsgewijs werd gekeken naar de vaardigheden die studenten aangeleerd krijgen en hoe die duidelijk zichtbaar worden. Door middel van een storyboard creëerden de docenten een ideale situatie voor het vak dat zij geven. Deze hands on, visuele methode viel in de smaak bij de deelnemers.

Vaardigheden expliciet maken

'Een goed werkende aanpak om de vaardigheden die vaak al impliciet in je lessen zitten expliciet te maken', aldus Katja Lubina. Vervolgens dwong het opzetten van een actieplan de aanwezigen om concreet na te denken over mogelijke vervolgstappen. Hoe verwerk je deze ideale situatie nu in de collegezaal? Wanneer maak ik daar tijd voor en wie zijn daarbij betrokken?

Welke vaardigheden leer je studenten aan?

'Deze workshop is ideaal voor docenten die nog niet eerder structureel hebben nagedacht over welke vaardigheden ze hun studenten willen aanleren', volgens Bruno Verbeek. Bij veel opleidingen spelen dit soort vragen momenteel. Deze workshop bood een goede handreiking om mogelijkheden te verkennen aangaande het verduidelijken van de vaardigheden die binnen het curriculum van opleidingen aan studenten worden geleerd.

Meer weten over het project?

In het Erasmus+project ASSET-H werken we nauw samen met collega’s van de Letterenfaculteit van de KU Leuven, the Faculty of Arts van de Universiteit van Helsinki en met Belgische tak van de uitzendorganisatie Randstad. Het doel van het project is onze studenten meer inzicht te bieden in het belang van de door hen tijdens de studie opgedane vaardigheden voor de arbeidsmarkt. De volledige titel van het project luidt ‘Awareness of Students’ Skills: an Employability Toolkit for the Humanities’ (ASSET-H). Een volgende stap in het project is de ontwikkeling van een Tool waarmee studenten bewust kunnen worden over hun vaardigheden en daarin getraind kunnen worden.