Het nieuwe academisch jaar van de faculteit is geopend

Op dinsdag 5 september vond de opening van het facultair jaar plaats in het Kamerlingh Onnes Gebouw. In de Cleveringazaal stroomden medewerkers en studenten binnen voor het inhoudelijke en interactieve deel van het programma.

De presentatie waren in handen van twee masterstudenten Emma Engelen en Michiel van der Velde. Na het openingswoord van interim-decaan prof. Suzan Stoter, werd er aan de aanwezigen gevraagd om via de mobiele telefoon onderstaande vraag te beantwoorden.

Daarna werd de eerste spreker Daniëlla Dam- de Jong, hoogleraar, afdeling Internationaal Publiekrecht naar voren geroepen om te spreken over: Quo Vadis? De Leidse bachelorstudent van de toekomst. Vanuit de Kernvisie Bachelor is Daniëlla samen met Armin Cuyvers voorzitter van het taskforceteam dat over het uitstroomprofiel van de Kernvisie gaat. Oftewel: wat voor soort student willen we in de toekomst afleveren.

De tweede spreker was Yvonne Erkens, universitair hoofddocent Sociaal Recht over ‘Waarde waarderen’. Ze stelde de vraag: waar komt onze kleding vandaan en hoe kunnen bedrijven ervoor zorgen dat deze producten vrij van kinderarbeid en op een veilige en eerlijke manier worden geproduceerd? Met de door Yvonne Erkens opgerichte database of business ethics (DBBE) worden ‘code of conducts’ van bedrijven verzameld en onderzocht. Hierbij legt een bedrijf binnen een ethisch en juridisch kader een code van gedrag vast voor eigen bedrijfsvoering en voor hun leveranciers.

Onderstaande stelling werd vooraf aan het publiek uitgevraagd. Ze riep tenslotte op om als student, docent en interim-faculteitsbestuur duurzaamheidsvraagstukken mee te nemen in het juridisch onderzoek, onderwijs en beleid omdat het al te lang duurt dat er iets aan alle mistanden wordt gedaan en we daarmee ook goed op onze toekomst zijn voorbereid.

Prijsuitreiking
De opening werd afgesloten met een borrel en een prijsuitreiking.

Prof. Jan Adriaanse, vice-decaan a.i. reikte de Legatum Böckelmanianum  uit van 150,- aan de student met het hoogste gemiddelde cijfer voor de propedeuse. Winnaar was Sabine Pennings voor haar bachelor Fiscaal Recht.

Ook reikte hij de onderwijsprijs voor de postacademische docent (leiden Law Academy) met de beste evaluaties uit aan universitair hoofddocent Annemarie Drahmann.

De JSVO-onderwijsprijzen werden uitgereikt door assessor a.i Julie Külsen aan de beste hoorcollegedocent: Prof. Barend Barentsen en de beste werkgroepdocent; universitair docent Bo Terpstra.

Meer foto's volgen.

v.l.n.r winnaar beste postacademische docent Annemarie Drahmann en Jan Adriaanse, vice-decaan a.i. die de prijs uitreikte.