Leiden University & Elsevier Symposium on Digital Sovereignty

Onze steeds toenemende afhankelijkheid van software en technologie, uit gemak, noodzaak of anderszins, maakt ons afhankelijk van de supranationale en commerciële bedrijven die deze producten leveren. Hoe belangrijk is het dat overheden, universiteiten en onderzoekers ervoor zorgen dat zij de controle blijven houden over hun data en software? Moeten we werken aan meer digitale soevereiniteit? Wat betekent digitale soevereiniteit eigenlijk en hoe kan het worden geïmplementeerd? Welke stappen kunnen worden gezet in de transitie naar meer controle over technologie en over data en hoe verhoudt dit zich tot onze open science agenda? Hebben we nieuwe infrastructuur nodig die wordt beheerd door academici? Zijn er voorbeelden waarin gebruikers meer controle hebben gekregen? Om deze vragen te beantwoorden en discussie uit te lokken over de kernvraagstukken die op het spel staan, organiseert de Universitaire Bibliotheken Leiden op 29 november 2023 een symposium over Digital Sovereignty.

Dit symposium over Digital Sovereignty wordt georganiseerd door de Universitaire Bibliotheken Leiden in samenwerking met Elsevier. Het symposium vindt plaats in het Telders Auditorium, in het Academiegebouw van de Universiteit Leiden. Meer informatie over de bereikbaarheid van deze locatie vind je rechts op de pagina. Voor meer informatie over de sprekers en onderwerpen tijdens het symposium, zie het PDF-document onder de locatie-informatie.

De livestream voor dit symposium vind je op de eventpagina, via onderstaande link. De livestream is op 29 november zichtbaar van 09.00 tot 17.30.

Livestream eventpagina Symposium on Digital Sovereignty

Definitief programma

09.00 Deuren geopend

Welkom

Kurt De Belder, Directeur van Universitaire Bibliotheken Leiden & Leiden University Press

Keynote lezing

Er bestaat nog steeds een zekere mate van verwarring over de exacte betekenis van de term ‘digital sovereignty’. Het programma begint met een keynote lezing waarin de term wordt gedefinieerd. Er worden verschillende belangrijke vragen beantwoord: Wat is digital sovereignty precies? Hoe verschilt de term van verwante termen als academische vrijheid, gegevensbescherming en digitale ethiek? Wat zijn de risico’s als digital sovereignty volledig wordt omarmd? Wat staat er precies op het spel? Waarom zouden academici en universiteiten geïnteresseerd moeten zijn in hun digitale soevereiniteit?

Keynote spreker: dr. Jamal Shahin, Vrije Universiteit Brussel/Universiteit van Amsterdam
10:30-11:00 Koffiepauze

Leidende principes

Welke criteria kunnen we gebruiken om de digitale soevereiniteit die op bestaande softwareplatforms wordt geboden te evalueren? Welke activiteiten kunnen door de verantwoordelijken voor softwaresystemen worden geïnitieerd om een transitie te maken naar een hoger niveau van soevereiniteit? Zou het mogelijk zijn om een routekaart voor een dergelijke transitie uit te stippelen? Dit onderdeel van het programma zijn de perspectieven van zowel private als publieke partijen vertegenwoordigd.

How to redesign and govern a digitized global society?
Speaker: prof.dr. Karen Maex, University of Amsterdam

The Dimensions and Limits of the EU's Digital Sovereignty Policy
Speaker: prof.dr. Giorgio Monti, University of Tilburg

Public Values in the Digital Age: Challenges and Opportunities for the Netherlands
Speaker: Azar Koulibaly, JD, Microsoft

12:30-13:30  Lunchpauze

Voorbeelden van implementatie

Een groot aantal uitgevers en onderzoeksgroepen hebben al alternatieve technische infrastructuren geïmplementeerd die hun gebruikers meer controle geven over wat er gebeurt met de gegevens die zij aanleveren. In dit laatste deel van het symposium wordt een aantal inspirerende voorbeelden belicht.

SURF’s roadmap to open science
Speaker: Ron Augustus, SURF

Current approaches to digital sovereignty in German academia
Speaker: dr. Jan Wöpking, Berlin University/German U-15

Governance to underline collaboration principles
Speaker: dr. Charon Duermeijer,  Elsevier

Paneldiscussie

Het panel zal het concept van digital sovereignty vanuit verschillende perspectieven bespreken. Enkele van de eerder op de dag besproken principes kunnen verder worden uitgewerkt en kritisch in twijfel worden getrokken. De paneldiscussie wordt gemodereerd door Karen Maes, de panelleden zijn Jamal Shahin, Jan Wöpking, Ron Augustus en Azar Koulibaly.
16:00-16:15 Wrap-up

Borrel

Afsluitende borrel in de Faculty Club

Voor vragen over het symposium of het programma kunt u contact openemen met het organiserende team:
Alenka Princic en Peter Verhaar via cds@library.leidenuniv.nl.